Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion.pl sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2022
Teoria muzyki dla bystrzaków. Wy...

Teoria muzyki dla bystrzaków. Wydanie IV

Autorzy:   Michael Pilhofer, MM, Holly Day

Stron: 304
Ksiazka drukowana Druk oprawa miękka 3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Wydawca: Dla bystrzaków
Wydawca: Dla bystrzaków
Cena:
49,00 zł
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 9,80 zł
39,20 zł 49,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
Wysyłamy w 24h + do przechowalni + do przechowalni

Druk
Książka drukowana
49,00 zł
eBook
Pdf ePub Mobi
39,20 zł
49,00 zł
(-20%)

W prostocie tkwi siła

  • Poznaj elementy składowe muzyki
  • Zrozum muzykę, którą grasz, komponujesz lub analizujesz
  • Posłuchaj online dołączonych nagrań

Nastrój się na prawdziwą muzykę

Czy jesteś uczniem, wykonawcą, czy fanem, dzięki tej książce bez trudu pojmiesz teorię muzyki. To przejrzyste wprowadzenie w jej koncepcje oraz w zagadnienia artyzmu i biegłości technicznej - kwestie stanowiące podstawę do tworzenia wspaniałych dźwięków. Szybko staniesz się specjalistą od wystukiwania rytmów, odczytywania nut i przewidywania dalszego ciągu utworu. Zyskasz też szersze spojrzenie na dzieła innych muzyków - i nadasz głębszy wymiar własnym.

W książce:

  • Skale durowe i molowe, interwały, klucze i wysokość dźwięku
  • Podstawy notacji muzycznej, oznaczeń metrum, tempa i dynamiki
  • Budowanie melodii, akordów, progresji i fraz muzycznych
  • Komponowanie harmonii i melodii akompaniujących dla głosu i instrumentów
  • O autorach
  • Podziękowania od autorów
    • Podziękowania od wydawcy oryginału
  • Wprowadzenie
    • O książce
    • Naiwne założenia
    • Ikony wykorzystane w książce
    • Co dalej
  • Część 1. Wprowadzenie do teorii muzyki
  • Rozdział 1. Teoria muzyki? A co to w ogóle jest?
    • Archeologia narodzin muzyki i teorii muzyki
    • Zacznijmy od podstaw: fundamenty teorii muzyki
      • Wyjaśnienie podstaw: nuty, pauzy i uderzenia
      • Przemieszczanie i łączenie nut
      • Studiowanie form i kompozycji muzycznych
    • W jaki sposób teoria może pomóc Twojej muzyce?
  • Rozdział 2. Określanie wartości nut
    • Poznaj uderzenie
    • Rozpoznawanie nut i ich wartości
      • Przegląd nut i ich komponentów
      • Odczytywanie wartości nut
    • Cała nuta
    • Półnuta
    • Ćwierćnuta
    • Ósemki i jeszcze krótsze nuty
    • Wydłużanie nuty za pomocą kropki lub łuku
      • Wydłużanie nuty za pomocą kropki
      • Łączenie nut za pomocą łuku
    • Łączenie różnych wartości nut
  • Rozdział 3. Zrób sobie pauzę
    • Rodzaje pauz
      • Pauza całonutowa
      • Pauza półnutowa
      • Pauza ćwierćnutowa
      • Pauza ósemkowa i dłuższe
    • Wydłużanie pauz za pomocą kropki
    • Ćwiczenie taktów z nutami i pauzami
  • Rozdział 4. Oznaczenia metrum
    • Odszyfrowywanie oznaczenia metrum i taktu
    • Prostota rytmów prostych
      • Liczenie prostych schematów metrycznych w oparciu o takty
        • Liczenie w metrum 4/4
        • Liczenie w metrum 3/4
        • Liczenie w metrum 3/8
        • Liczenie w metrum 2/2
      • Ćwiczenie liczenia w prostych schematach metrycznych
    • Granie złożonych schematów metrycznych
      • Liczenie złożonych schematów metrycznych w oparciu o takty
        • Liczenie w metrum 6/8
        • Liczenie w metrum 9/4
      • Ćwiczenie liczenia w złożonych schematach metrycznych
    • Wyczuwanie pulsacji asymetrycznych schematów rytmicznych
    • Krótko o dyrygowaniu
      • Tempo
      • Frazowanie, artykulacja i dynamika
      • Wskazówki
  • Rozdział 5. Granie do rytmu
    • Tworzenie schematów akcentowania i synkopy
      • Ogólne reguły akcentowania
      • Synkopa: uderzanie słabej części taktu
    • Nabieranie rozpędu dzięki przedtaktowi
    • Nieregularne podziały rytmiczne: triole i duole
      • Urozmaicanie utworu triolami
      • Duole
  • Część 2. Zestawianie nut ze sobą
  • Rozdział 6. Nuty jako dźwięki (oraz o tym, gdzie je znaleźć)
    • Poznaj pięciolinię, klucze i nuty
      • Klucz wiolinowy
      • Klucz basowy
      • Nuty fortepianowe i C razkreślne
      • Klucze C: altowy i tenorowy
    • Identyfikowanie półtonów, całych tonów i znaków chromatycznych na pięciolinii
      • Półtony w praktyce
      • Skakanie o całe tony
      • Zmiana wysokości dźwięku za pomocą znaków chromatycznych
        • Zwiększanie wysokości dźwięku za pomocą krzyżyka
        • Obniżanie wysokości dźwięku za pomocą bemola
        • Podwójna zmiana wysokości za pomocą podwójnych krzyżyków i bemoli
        • Anulowanie krzyżyków i bemoli za pomocą kasowników
    • Znajdowanie dźwięków na pianinie i gitarze
      • Szukanie nut na pianinie
      • Przyciskanie dźwięków na gitarze
    • Mnemotechniki ułatwiające zapamiętanie nut
  • Rozdział 7. Opanowanie skal durowych i molowych
    • Schemat skali durowej
      • Skale durowe na pianinie i gitarze
      • Słuchanie skal durowych
    • Odkrywanie schematów skal molowych
      • Granie naturalnych skal molowych na pianinie i gitarze
      • Zabawa z harmoniczną skalą molową na pianinie i gitarze
      • Tworzenie świetnej muzyki na pianinie i gitarze na bazie melodycznej skali molowej
      • Słuchanie skal molowych
  • Rozdział 8. Znaki przykluczowe i koło kwintowe
    • Koło kwintowe i oznaczenia tonacji durowych
      • Krzyżyki: Futro Cioci Grażyny Daj Agresywnej Ewie, Henryku
      • Bemole: Henryku, Ewie Agrestu Daj Garść Cichaczem, Fajtłapo
    • Identyfikowanie oznaczeń tonacji durowych i pokrewnych molowych
    • Przegląd znaków przykluczowych
      • C-dur i a-moll naturalna
      • G-dur i e-moll naturalna
      • D-dur i h-moll naturalna
      • A-dur i fis-moll naturalna
      • E-dur i cis-moll naturalna
      • H-dur/Ces-dur i gis-moll/as-moll naturalne
      • Fis-dur/Ges-dur i dis-moll/es-moll naturalne
      • Cis-dur/Des-dur i ais-moll/b-moll naturalne
      • As-dur i f-moll naturalna
      • Es-dur i c-moll naturalna
      • B-dur i g-moll naturalna
      • F-dur i d-moll naturalna
  • Rozdział 9. Interwały: odległości między dźwiękami
    • Rozszyfrowujemy interwały harmoniczne i melodyczne
      • Liczba stopni: liczymy linie i przestrzenie
      • Znaki chromatyczne: uwzględniamy półtony
      • Nazywanie interwałów
    • Rzut oka na prymy, oktawy, kwarty i kwinty
      • Pryma czysta
      • Pryma zwiększona
      • Oktawy
      • Kwarty
      • Kwinty
    • Identyfikowanie sekund, tercji, sekst i septym
      • Sekundy
      • Tercje
      • Seksty i septymy
    • Tworzenie interwałów
      • Determinowanie liczby stopni
      • Determinowanie rodzaju interwału
    • Interwały wielkie i czyste w skali C-dur
    • Interwały złożone
      • Tworzenie interwału złożonego
      • Powrót do interwału prostego
    • System liczbowy z Nashville
  • Rozdział 10. Budowa akordów
    • Tworzenie triad z trzech dźwięków
      • Podstawa, tercja i kwinta
      • Triada durowa
        • Metoda liczenia półtonów
        • Metoda pierwszego, trzeciego durowego i piątego stopnia
      • Triada molowa
        • Metoda liczenia półtonów
        • Metoda pierwszego, drugiego molowego i piątego stopnia
      • Triada zwiększona
      • Triada zmniejszona
    • Rozwijamy temat: akordy septymowe
      • Septyma durowa
      • Septyma molowa
      • Akord dominantowy septymowy
      • Akord zmniejszony z septymą małą
      • Akordy zmniejszone septymowe
      • Akord molowy z septymą wielką
    • Przegląd wszystkich triad i akordów septymowych
      • A
      • As
      • H
      • B
      • C
      • Ces
      • Cis
      • D
      • Des
      • E
      • Es
      • F
      • Fis
      • G
      • Ges
    • Modyfikowanie triad poprzez zmianę ustawienia ich składników i przewroty
      • Rzut oka na otwarty i zamknięty voicing
      • Rozpoznawanie przewrotów akordu
    • Akordy rozszerzone
      • Akordy nonowe
      • Akordy molowe nonowe
      • Akordy durowe nonowe
      • Akordy nonowe z podwyższoną kwintą
      • Akordy nonowe z obniżoną kwintą
      • Akordy septymowe z obniżoną noną
      • Akordy zwiększone nonowe
      • Akordy undecymowe
      • Akordy tercdecymowe
  • Rozdział 11. Progresje akordów
    • Przegląd akordów diatonicznych, chromatycznych i odmian skal molowych
    • Identyfikowanie i nazywanie akordów w progresjach
      • Przypisywanie nazw akordów określonym cyfrom
      • Przegląd progresji akordów w tonacjach durowych
      • Przegląd progresji w tonacjach molowych
    • Dodawanie septymy do triady
    • Oglądanie (i słuchanie) przykładowych progresji akordów
    • Zastosowanie wiedzy o akordach do czytania śpiewników i tabulatur
    • Modulacja na inną tonację
    • Kadencje w progresjach akordów
      • Kadencje autentyczne
        • Kadencja autentyczna doskonała
        • Kadencja autentyczna niedoskonała
      • Kadencje plagalne
      • Kadencje zwodnicze
      • Kadencja niepełna (półkadencja)
  • Część 3. Ekspresja: tempo i dynamika
  • Rozdział 12. Różnicowanie brzmienia za sprawą tempa i dynamiki
    • Tempo utworu
      • Ustalenie uniwersalnego tempa: minim
      • Utrzymywanie stałego tempa: metronom
      • Wyjaśnienie terminów opisujących tempo
      • Przyspieszanie i zwalnianie: zmiana tempa
    • Dynamika, czyli głośno lub delikatnie
      • Oznaczenia zmiennej dynamiki
      • Przegląd innych oznaczeń dynamiki
      • Przegląd oznaczeń dynamiki związanych z pedałami fortepianu
      • Przegląd oznaczeń artykulacji dla innych instrumentów
  • Rozdział 13. Barwa i właściwości akustyczne instrumentu
    • Kwestia barwy
      • Atak, czyli jak zaczyna się dźwięk
      • Tembr: zasadnicza część dźwięku
      • Wybrzmiewanie, czyli zakończenie dźwięku
    • Ustawianie zespołu, czyli lekcja akustyki
  • Część 4. Ekspresja: formy muzyczne
  • Rozdział 14. Elementy składowe muzyki: rytm, melodia, harmonia i struktura piosenki
    • Ustalenie rytmu
    • Kształtowanie melodii
    • Uzupełnianie melodii za pomocą harmonii
    • Praca z frazami i okresami muzycznymi
    • Łączenie części utworu w formy muzyczne
      • Forma jednoczęściowa (A)
      • Forma binarna (AB)
      • Forma trzyczęściowa (ABA)
      • Forma łuku (ABCBA)
  • Rozdział 15. Rzut oka na klasyczne formy
    • Kontrapunkt jako objawienie w muzyce klasycznej
    • Sondowanie sonaty
      • Zacznijmy od ekspozycji
      • A teraz coś z zupełnie innej beczki: rozwinięcie
      • Wrzucamy luz: podsumowanie
    • Zakręcony jak rondo
    • Fascynująca fuga
    • Łączenie form w symfonie
    • Przegląd innych klasycznych form
      • Koncert
      • Duet
      • Etiuda
      • Fantazja
  • Rozdział 16. Przegląd popularnych gatunków i form muzycznych
    • Poczuj bluesa
      • Blues dwunastotaktowy
      • Blues ośmiotaktowy
      • Blues szesnastotaktowy
      • Blues dwudziestoczterotaktowy
      • Trzydziestodwutaktowy schemat ballad bluesowych i country
    • Czas się zabawić, czyli rock i pop
    • Jazzowe improwizacje
    • Kompozycje dodekafoniczne
  • Część 5. Dekalogi
  • Rozdział 17. Dziesięć najczęściej zadawanych pytań dotyczących teorii muzyki
    • Dlaczego teoria muzyki jest ważna?
    • Jeśli potrafię już trochę grać bez znajomości teorii, po co zawracać nią sobie głowę?
    • Dlaczego tak znaczna część teorii jest zogniskowana wokół klawiatury fortepianu?
    • Czy istnieje szybki i łatwy sposób nauki czytania nut?
    • Jak zidentyfikować tonację w oparciu o znaki przykluczowe?
    • Czy da się przetransponować utwór na inną tonację?
    • Czy opanowanie teorii muzyki wpłynie negatywnie na moją umiejętność improwizacji?
    • Czy powinienem znać teorię muzyki, jeśli gram na bębnach?
    • Skąd się wzięło dwanaście nut?
    • W jaki sposób teoria muzyki ułatwia uczenie się utworów?
  • Rozdział 18. Dziesięć sposobów prezentacji dźwięków
    • Podstawy
    • Nuty śpiewnikowe
    • Partytura
    • Miniaturowe nuty
    • Nuty akademickie
    • Nuty fortepianowe
    • Skrócona partytura
    • Nuty wokalne
    • Tabulatura
    • Bas cyfrowany
  • Rozdział 19. Dziesięciu teoretyków muzyki, których powinieneś znać
    • Pitagoras (ok. 582 ok. 507 p.n.e.)
    • Boecjusz (ok. 480 ok. 524)
    • Gerbert z Aurillac/papież Sylwester II (ok. 945 1003)
    • Guido z Arezzo (ok. 990 ok. 1040)
    • Nicola Vicentino (1511 ok. 1576)
    • Christiaan Huygens (1629 1695)
    • Arnold Schönberg (1874 1951)
    • Harry Partch (1901 1974)
    • Karlheinz Stockhausen (1928 2007)
    • Robert Moog (1934 2005)
  • Rozdział 20. Dziesięć ruchów muzycznych, które zmieniły historię
    • IX wiek Anglia, chorał gregoriański
    • XII wiek organum i europejska polifonia
    • 1649 Anglia, diggerzy
    • XVII wiek Włochy, opera
    • 1789 1799 rewolucja francuska
    • 1913 muzyka atonalna i Święto wiosny Igora Strawinskiego
    • 1950 1990 Ameryka Łacińska i Półwysep Iberyjski, nueva canción (ruch nowej piosenki)
    • Lata 60. XX wieku USA, ruch praw obywatelskich
    • Lata 80. XX wieku estońska śpiewająca rewolucja
    • 2010 2012 arabska wiosna
  • Dodatki
  • Dodatek A. Ścieżki audio
  • Dodatek B. Tablica akordów
  • Dodatek C. Słowniczek
Publikacja dla początkujących muzyków i nie tylko Każdemu, kto chciałby poznać, jak wyglądają nuty, a także jak się je nazywa i na jakiej linii na pięciolinii się je umieszcza, przyda się publikacja pt. „Teoria muzyki wydanie IV” autorstwa Michael Pilhofer, Holly Day. Nie jest to typowy podręcznik, niemniej znaleźć można tutaj szereg zagadnień. Ich znajomość przyda się tym, którzy pragnęliby zgłębić teorię, by lepiej „orientować się” w nazywaniu poszczególnych zapisów nutowych. To również doskonała pomoc w nauce dla osób, które planują nauczyć się teorii, by z dobrym wstępnym przygotowaniem zasiąść przed pianino, fortepian, czy z gitarą w rękach. W tej pozycji znaleźć można mnóstwo wskazówek dla tych miłośników muzyki, którzy właśnie zamierzają kształcić się w grze na jednym ze wspomnianych instrumentów. Poza czystą teorią, odnoszącą się do wiedzy praktycznej, w tym e-booku jest mnóstwo dodatkowych zagadnień, które przybliżają rozwój muzyki na przestrzeni lat, a także m.in. fortepianu. Jak jest skonstruowana ta publikacja? Osoby, które dopiero będą zgłębiać tajniki nazewnictwa w muzyce, czy zapisy nut na pięciolinii na fortepian lub na gitarę, mogą zapoznawać się z materiałem metodą małych kroczków. Najpierw autorzy wprowadzają w świat samej teorii, by wyjaśnić, np. dlaczego warto ją znać, skoro wiele osób zupełnie „nie zawraca sobie nią głowy”, tworząc swoją muzykę. To również rozdział, w którym można poznać jakie są rodzaje nut, z jakich elementów się składają, a także jaką mają wartość w przeliczeniu na długość dźwięku. Im dalej w las, tym więcej drzew - tak też jest w przypadku tej publikacji. Z każdym kolejny rozdziałem można pogłębiać zdobytą już wiedzę, a także utrwalać ją za pomocą praktycznych ćwiczeń. Jeśli ktoś chciałby „na poważnie” opanować materiał, najlepiej uczyć się jeden rozdział po drugim, gdyż w każdym kolejnym powtarza się teoria i zapisy nutowe, o jakich była mowa wcześniej. Niektóre zagadnienia będą dla początkujących adeptów muzyki łatwiejsze, inne bardziej skomplikowane. Niemniej autorzy postarali się przybliżyć czytelnikom skuteczne mnemotechniki, dzięki którym zapamiętanie np. tonacji, skali, czy progów staje się znacznie prostsze. Pomocne są również czytelne rysunki, które pojawiają się niemalże przy każdym kolejnym pojęciu wprowadzanym w tej publikacji. Dzięki temu osoba ucząca się nie musi sobie niczego wyobrażać, więc nie ma obawy, że nauczy się czegoś błędnie. Na tym nie koniec - z każdym kolejnym rozdziałem pojawiają się nowe brzemienia, których również „młody muzyk” nie musi sobie uzmysławiać. Dołączone są bowiem ścieżki nagrań, a także opisy, na co warto zwrócić w nich uwagę. Na końcu zaś znajduje się słowniczek najważniejszych pojęć, więc nie trzeba każdego z nich wyszukiwać w treści, gdy, podczas przerabiania kolejnego rozdziału, zapomni się, co oznacza np. interwał. Pomocne wskazówki dla uczących się Niektórzy przeczytają tę publikację tylko po to, by mieć jako takie pojęcie o świecie muzyki i muzyków. Inni natomiast będą chcieli nauczyć się całego materiału. Jako że nie wszystkie tematy będą komuś „leżeć”, autorzy podali, jak można w krótkim czasie opanować tonacje, posługując się skróconym zapisem. Zarówno osoby, które będą chciały grać na fortepianie, jak i te, które preferują gitarę, będą mogły zorientować się, jak grać akordy i jak czytać nuty na tych instrumentach oraz tworzyć akordy. Natomiast za pomocą koła kwintowego można w krótkim czasie zrozumieć i zapamiętać, ile jest krzyżyków i bemoli w poszczególnych tonacjach. Czy każdy będzie mógł zrozumieć teorię muzyki, czytając tego e-booka? Publikacja ta została napisana przystępnym językiem, więc nawet czytelnik, który nigdy wcześniej nie miał styczności z teorią muzyki, nie powinien mieć problemów z czytaniem ze zrozumieniem. Materiał jest również zebrany w przystępne „porcje wiedzy”, które można przyswajać stopniowo. Dlatego też ten e-book idealnie nadaje się dla tych, którzy chcieliby samodzielnie poszerzyć wiedzę z zakresu teorii muzyki. Warto zacząć swoją przygodę z teoretycznymi zagadnieniami dotyczącymi muzyki właśnie od tej publikacji. Na marginesie znajdują się też oznaczenia, dzięki którym łatwo zwrócić uwagę na istotne kwestie, a także te uzupełniające, czy w postaci ciekawostek.

- Paryjczak Marta

    logotypy