Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion.pl sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2022
Sztuka »
SOCIAL NET ART Paradygmat sztuki...

SOCIAL NET ART Paradygmat sztuki nowych mediów w dobie web 2.0 (ebook)

Autor:   Marta Miaskowska

SOCIAL NET ART Paradygmat sztuki nowych mediów w dobie web 2.0 Marta Miaskowska - okładka książki
PdfPDF
Cena:
59,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

RECENZJA NAUKOWA
dr hab. Łukasz Guzek, prof. ASP
dr hab. Aneta Pawłowska, prof. UŁ

 

PROJEKT OKŁADKI I ILUSTRACJE
Dorota Sobota

SOCIAL NET ART

Pomnażające się obrazy stały się nieodłączną częścią wartkiego strumienia społecznej dyskusji, a tym samym trzonem masowej kultury wizualnej w nowym systemie komunikacji.

Z jednej strony, pokochaliśmy media społecznościowe, które pozwalają nam być zawsze w kontakcie i na bieżąco. Z drugiej zaś krytykujemy je za nadzór naszego życia i wytwarzanie fałszywych kanonów.

 

Niezależnie jednak od naszego stosunku do social mediów masowe zapotrzebowanie na obraz, rozmaite sposoby jego produkcji oraz obrotu wywarły znaczący wpływ na kulturę wizualną w ogóle, aktywizując działania artystów i teoretyków sztuki.

Książka ta podejmuje próbę zbadania tej przestrzeni i analizy nowych zjawisk, w oparciu o doświadczania sztuki „starych” nowych mediów, tych sprzed rewolucji 2.0 i sprzed powstania Internetu.

Choć „w sieci nic nie ginie”, to zmieniają się narzędzia i struktury komunikacji, a wraz ze strumieniem danych przesuwa się tablica obrazów, narażając wizualne wytwory na otchłań rozproszenia sieciowego. Próba usystematyzowania tych zjawisk w social net art ma nadzieję uchwycić twórcze działania w mediach społecznościowych na daną chwilę.

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie………………………………………………………………………. 7

Rozdział 1

W głąb internetu………………………………………………………………….. 13

1.1. Kultura uczestnictwa……………………………………………………. 16

1.2. Social net art…………………………………………………………………. 21

Rozdział 2

Analogia rozwoju sztuki wideo i internetu………………………… 25

2.1. Faza analityczna……………………………………………………………. 29

2.2. Dojrzewanie…………………………………………………………………… 37

2.3. Autonomia……………………………………………………………………… 43

Rozdział 3

Twórczość a social media…………………………………………………….. 47

3.1. Personalizacja w skali globalnej………………………………….. 48

3.2. Audiowizualność mediów społecznościowych………….. 54

Rozdział 4

Sztuka wideo w obliczu 2.0 …………………………………………………. 61

4.1. Sztuka wideo spoza internetu………………………………………. 63

4.2. Nowa przestrzeń i nowi twórcy……………………………………. 71

4.2.1. Inicjacja…………………………………………………………………………. 71

4.2.2. Wideoremixy ………………………………………………………………. 73

4.2.3. Wideoblogi………………………………………………………………….. 78

Rozdział 5

Mass obraz……………………………………………………………………………… 89

5.1. Nowe mechanizmy autoryzacji……………………………………… 92

5.2. Cechy obrazów środowiska komunikacji…………………….. 95

5.2.1. Wariacyjność……………………………………………………………….. 95

5.2.2. Natychmiastowość……………………………………………………. 101

5.2.3. Automatyzacja…………………………………………………………… 107

5.3. Szara strefa autorstwa…………………………………………………. 115

Rozdział 6

Narcystyczne media…………………………………………………………….. 123

6.1. Wirtualny portret…………………………………………………………. 127

6.2. Narcystyczna kobiecość………………………………………………. 138

6.2.1. Artystka w obiektywie……………………………………………… 139

6.2.2. Wypełnianie i wymazywanie…………………………………… 145

6.2.3. Ciało jako obiekt ……………………………………………………….. 151

6.2.4. Powiększenie……………………………………………………………… 157

6.2.5. Seksualizacja……………………………………………………………… 162

6.3. Selfie na salonach………………………………………………………… 169

Rozdział 7

Niezależność social net artu……………………………………………….. 175

7.1. Z nurtem masowej komunikacji………………………………….. 178

7.2. Formy protestu……………………………………………………………… 183

Bibliografia……………………………………………………………………………. 189

Indeks osobowy…………………………………………………………………… 195

logotypy