Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2021
Scjentyzm i sekularyzm. Jak reag...

Scjentyzm i sekularyzm. Jak reagować na niebezpieczną ideologię (ebook)

Autor:  

3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 5,28 zł
29,62 zł 34,90 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

Sztywne przywiązanie do scjentyzmu, w przeciwieństwie do zdrowego szacunku dla nauki, jest powszechne w dzisiejszym świecie. Nie prowadzi jednak do lepszego zrozumienia naszego wszechświata, w rzeczywistości bowiem scjentyzm podważa prawdziwą naukę i marginalizuje moralność i religię. W niniejszej książce filozof J.P. Moreland obnaża samobójczy charakter scjentyzmu i daje nam narzędzia pozwalające rozpoznać jego szkodliwą obecność w różnych aspektach kultury, a jednocześnie pozwalające nam pogłębić nasze świadectwo biblijnego chrześcijaństwa i uzbrajające nas w strategie integracji wiary i nauki, jedyną możliwą drogę do prawdziwej wiedzy.

Jeśli kiedykolwiek miałeś pokusę, aby odrzucić poglądy moralne, filozoficzne lub teologiczne, ponieważ byłeś przekonany, że tylko nauka daje prawdziwą wiedzę – lub ktoś inny cię do tego nakłaniał – byłeś wciągany przez scjentyzm. Ta popularna idea podkopała zaufanie olbrzymiej liczby chrześcijan, ale w Scjentyzmie i sekularyzmie filozof J.P. Moreland zręcznie obnaża jej oszustwo. Z niezwykłą jasnością, wnikliwością i chirurgiczną precyzją porządkuje on zamieszanie, zręcznie obalając pogląd, że tylko nauka może dać wiedzę, podczas gdy wszystko inne to wyłącznie opinia, uczucie czy wiara. W tej książce Moreland robi to, co umie najlepiej, czyli demaskuje niedorzeczności dzięki uważnemu myśleniu i rygorystycznej analizie. Tym, którzy łatwowiernie ulegli scjentyzmowi, ta książka otworzy oczy. Osobom dryfującym w mętnych wodach sekularyzmu wysiłek Morelanda może służyć również jako poradnik w zanikającej sztuce jasnego myślenia.

Gregory Koukl, przewodniczący organizacji Stand to Reason; autor The Story of Reality i Taktyki

 

Nauka jest  niezwykle użyteczną dyscypliną, ale ostatnio została zniekształcona przez scjentyzm, pogląd, że nauka jest ostateczną drogą do prawdy w każdej dziedzinie rzeczywistości. Opierając się na tym fałszywym uwielbieniu nauki, wielu zaprzeczyło wartości religii i filozofii, wielu innych odrzuciło twierdzenia o boskim objawieniu w Biblii. J.P. Moreland jest szanowanym myślicielem chrześcijańskim, który dogłębnie przestudiował zarówno naukę, jak i Pismo Święte. Wyraźnie wykazuje błędy argumentów za scjentyzmem. Pokazuje, jak chrześcijanie mogą bronić swojej wiary przed scjentystycznymi zarzutami, jednocześnie akceptując prawdziwą naukę jako dar od Boga.

John M. Frame, profesor teologii i filozofii w Reformed Theological Seminary w Orlando

 

Przez dziesięciolecia ludzie zastanawiali się, dlaczego dzieci masowo porzucają wiarę. J.P. Moreland dociera do sedna sprawy i udziela niezbędnych informacji pozwalających na zatrzymanie exodusu. Każdy chrześcijański rodzic i wychowawca musi przeczytać tę książkę.

Catherine Waller, redaktor naczelna, Defendable Faith Institute, DeepRoots Bible Curriculum for Defendable Faith; rodzic prowadzący kształcenie domowe

O autorze:

J.P. Moreland jest profesorem filozofii w Talbot School of Theology na Uniwersytecie Biola w La Mirada w Kalifornii. Uzyskał następujące tytuły naukowe: licencjata chemii na University of Missouri, licencjata teologii w Dallas Theological Seminary, magistra filozofii na University of California-Riverside oraz doktora filozofii na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Prowadził wykłady i debaty w wielu kampusach uniwersyteckich w całych Stanach Zjednoczonych. Przez dziesięć lat służył w Campus Crusade for Christ; osiem lat pracował jako bioetyk w firmie Personal Care Nursing Homes, Inc. Jest autorem lub współautorem 30 książek, opublikował ponad 70 artykułów w czasopismach, m.in. w „Philosophy and Phenomenological Research”, „American Philosophical Quarterly”, „Australasian Journal of Philosophy”, „Faith and Philosophy”.

 

Summa

Nazwa serii nawiązuje do tytułu dwóch wielkich dzieł świętego Tomasza z Akwinu, który koncentrował się na tym, że chrześcijaństwo nie podważa wartości poznania intelektualnego. Proponujemy czytelnikowi publikacje, których autorzy nie boją się rzeczowej dyskusji prowadzącej do wykazania prawdziwości chrześcijaństwa. Mamy nadzieję, że będzie to doskonała lektura i nieocenione źródło wiedzy dla tych, którzy szukają argumentów na rzecz chrześcijaństwa oraz wszystkich wątpiących, a nawet niewierzących. Ci ostatni znajdą okazję, by wypróbować swoją niewiarę.

SPIS TREŚCI

Przedmowa (Dan Egeler)  //  11

Podziękowania  //  15

Wprowadzenie  //  17

  1. Powietrze (scjentystyczne), którym oddychamy  //  21
  2. Dlaczego scjentyzm ma znaczenie  //  27
  3. Jak scjentyzm zmienił uniwersytety  //  39
  4. Scjentyzm sam się obala  //  45
  5. Scjentyzm jest wrogiem nauki  //  51
  6. Dlaczego słaby scjentyzm nie jest lepszy od silnego scjentyzmu  //  65
  7. Dostępność wiedzy nienaukowej  //  71
  8. Kiedy nauka przekracza swoje kompetencje: studium przypadku  //  79
  9. Scjentyzm i filozofia pierwsza  //  91
  10. Przekłady tez autorytetu i autonomii  //  107
  11. Jak wyjaśniamy rzeczy?  //  119
  12. Pięć zjawisk, których nauka z zasady nie może wyjaśnić (ale teizm może)  //  131
  13. Naturalizm metodologiczny, teistyczny ewolucjonizm i teoria inteligentnego projektu  //  155
  14. Znaczenie integracji chrześcijaństwa i nauki  //  169
  15. Program integracji chrześcijaństwa i nauki  //  179

 

Ostatni apel  //  192

Słowniczek pojęć  //  193

Wybrana bibliografia  //  198

Indeks osobowy  //  201

Indeks rzeczowy  //  203

 

 

TABELE I ILUSTRACJE

 

TABELE

3.1. Rozróżnienie fakt – wartość  //  41

8.1. Pięć rodzajów stanów świadomości  //  81

8.2. Prawo tożsamości (X i Y)  //  82

8.3. Trzy empirycznie równoważne poglądy na temat neuronów lustrzanych  //  89

9.1. Autonomia i autorytet filozofii  //  93

9.2. Zdroworozsądkowe przekonania sprzeczne z fizykalizmem  //  95

9.3. Światopogląd fizykalistyczny  //  97

10.1. Filozofia umysłu: pytania pierwszego i drugiego rzędu  //  112

10.2. Trzy empirycznie równoważne poglądy o neuronach lustrzanych  //  115

11.1. (ciśnienie, objętość itp.)  //  120

11.2. (wynik, osoba itp.)  //  122

13.1. (nauka i nienauka)  //  159

 

ILUSTRACJE

2.1. (złudzenie optyczne, kąty – wewnątrz i na zewnątrz)  //  28

5.1. Korespondencyjna teoria prawdy  //  58

9.1A-E. Łańcuch epistemiczny: warianty uzasadnienia  //  100-102

12.1. (liczenie do nieskończoności)  //  132

14.1. Obszary, w których nauka i teologia są powiązane lub nie  //  171

14.2. Obrona bezpośrednia  //  176

logotypy