Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2017
Sztuka »
Rynek sztuki w Polsce

Rynek sztuki w Polsce

Autor: 

2w1 w pakiecie: ePubePub MobiMobi
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 14,20 zł
56,80 zł 71,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Od czego zależy cena i wartość poszczególnych dzieł sztuki? Kiedy i gdzie kupować, a kiedy i jak sprzedawać, aby na dziele sztuki zarobić? Na czym polegają tzw. okazje, jak nie paść ofiarą fałszerza, czy oszusta? W powszechnym przekonaniu ceny dzieł sztuki są tak wysokie, że na ich kupno pozwolić sobie mogą tylko najbogatsi. To mit, który należy obalić, aby otworzyć drzwi do świata sztuki: jakkolwiek liczone w setkach tysięcy, a nawet milionach aukcyjne rekordy robią wrażenie, warto wiedzieć, że ceny antyków i dzieł sztuki na naszym rynku zaczynają się już od kilkuset złotych. Aby rozpocząć kolekcjonerską przygodę trzeba jednak mieć świadomość, jakie dzieła funkcjonują w obrocie rynkowym, w jaki sposób ocenia się ich autentyczność oraz wycenia, a także jakie me­chanizmy rządzą rynkiem antykwarycznym. Celem książki jest przekazanie Czytelnikom wiedzy praktycznej, jaka jest podstawowym narzędziem kolekcjonera i inwestora. Autorka bazując na swoim doświadczeniu zawodowym analizuje obecną kondycję rynku, realne perspektywy jego rozwoju, a przede wszystkim wyjaśnia, na czym polegają tzw. okazje, czyli sytu­acje sprzyjające korzystnym dla inwestora transakcjom. Na przykładach pokazuje najbardziej po­wszechne techniki fałszerskie, dzięki którym zdobędziesz wiedzę na temat najczęściej spotykanych w handlu falsyfikatów. Poznasz także marketingowe sztuczki, jakie stosują ich nieuczciwi sprze­dawcy. W publikacji odkryte zostały również tajniki warsztatu antykwariusza: dowiesz się, w jaki sposób ocenia się wartość artystyczną dzieła sztuki, a także jakie czynniki instytucjonalne kształtują jego wartość rynkową. Łącząc teorię z praktyką autorka przekazuje wiedzę, którą eksperci bardzo niechętnie się dzielą. dr Monika Bryl Z wykształcenia historyczka sztuki i socjolożka. Od roku 2005 pracuje w zawodzie antykwariusza w domach aukcyjnych. Jest autorką monografii warszawskiej wytwórni brązów Bracia Łopieńscy (2012) oraz ponad 30 artykułów poświęconych ocenie, wycenie oraz inwestowaniu w dzieła sztuki. W roku 2013 otrzymała przyznawaną przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy Odznakę Honorową im. Pamięci Prezydenta Stefana Starzyńskiego.
  • Okładka
  • Strona tytułowa
  • Strona redakcyjna
  • Spis treści
  • Zamiast wstępu
  • I. Lekcja 1: Rozpoznanie terenu
    • 1.1. Świat antykwaryczny
      • 1.1.1. Przestrzenie i miejsca
      • 1.1.2. Artefakty: dzieła, kicze, falsyfikaty
      • 1.1.3. Uczestnicy: marszandzi, handlarze, kolekcjonerzy, eksperci i pseudoznawcy
    • 1.2. Prawo, gospodarka, polska mentalność uwarunkowania rynku sztuki
    • 1.3. Polski rynek sztuki w liczbach
  • II. Warsztat antykwariusza: ocena i wycena dzieł sztuki
    • 2.1. Przestrajanie percepcji
      • 2.1.1. Ćwiczenia praktyczne: zakładamy okulary kolekcjonera
      • 2.1.2. De gustibus a jednak kwestia wysoce dyskusyjna
    • 2.2. Identyfikacja i ocena autentyczności
      • 2.2.1. Oryginał, replika, kopia, reprodukcja, a zatem skomplikowana odpowiedź na pytanie: czy to jest autentyk?
      • 2.2.2. Falsyfikaty i metody fałszowania z wizytą w kuchni pełnej niespodzianek
      • 2.2.3. Szkiełko i oko: metody oceny autentyczności
      • 2.2.4. Wiedza ukryta i paradoks eksperta, czyli o tym, jak początkujący kolekcjoner bywa lepszym znawcą niż doświadczony antykwariusz
    • 2.3. Wycena dzieła sztuki
      • 2.3.1. Wartość dzieła sztuki
        • Wartość artystyczna
        • Miejsce w twórczości autora
        • Temat
        • Materiał i technika
        • Wielkość i złożoność kompozycji
        • Stan zachowania
        • Patyna
        • Sygnatury i znaki
        • Wiek i czas powstania
      • 2.3.2. Czynniki pozaartystyczne
        • Notowania artysty
        • Proweniencja i historia obiektu
        • Życie artystyczne
        • Moda i upodobania estetyczne
        • Unikatowość
      • 2.3.3. Summa summarum: Był po prostu ładny!
  • III. Dzieła sztuki na polskim rynku
    • 3.1. Malarstwo Jacek, Wyczół czy Korecki?
      • XIX wiek w złoconych ramach
      • Monachijczycy ambasadorowie sztuki polskiej na aukcjach światowych
      • Tradycjonaliści zawsze w cenie
      • Przełom wieków lata 18801914
      • Stanisławski i uczniowie
      • Lata 20., lata 30.
      • École de Paris
      • Współczesność, która już jest historią sztuki
    • 3.2. Grafika (nie)docenione sztuki reprodukcyjne
      • Grafika artystyczna i grafika użytkowa
      • Techniki graficzne
      • Ocena
      • Mapy, weduty i dawni mistrzowie
      • Mistrzowie w przystępnych cenach
    • 3.3. Rzeźba zawrotnie cenna Tancerka i nie tylko
      • Piękne Madonny, wojownicy i boginie
      • Za nazwisko trzeba sporo zapłacić
      • Glina z odciskiem dłoni twórcy czy brąz odlany przez rzemieślnika?
      • Uwaga na wyskrobane sygnatury, drewnojady i zezowate Wenus
      • Taniec z gwiazdami: Salvador Dali wyprzedza Canovę
    • 3.4. Rzemiosło dlaczego dawne rzemiosło, a nie dizajn made in China
      • 3.4.1. Srebra Ars auro prior
        • W warsztacie św. Eligiusza
        • Szlachetna 12, carska 84 i zwykła 800, czyli alfabet kolekcjonera sreber
        • Falsyfikaty
        • Konserwacja i stan zachowania
        • Augsburg, Wrocław, Warszawa
        • Cenniejsze niż złoto: kufel gdański i buliera Malcza
      • 3.4.2. Platery mieszczańskie precjoza
        • Technika: Wyrobki z płaszczonego na miedzi srebra i wyroby z nowego srebra od walcowania na gorąco do elektrolizy
        • Znaki: GALW, MET, VERIT szyfr łatwy do złamania, ale
        • Uwaga! Fałszerze nie próżnują
        • Dobre, bo polskie
        • Światowe firmy na naszym rynku: WMF i Christofle
      • 3.4.3. Brązy inwestycja z patyną
        • Arcydzieła rzemiosła
        • Znak wytwórcy gwarancja jakości
        • Cudze chwalicie Bracia Łopieńscy marka znana na całym świecie
      • 3.4.4. Porcelana figurka z saskiej porcelany czy ikona śląskiego dizajnu?
        • Alchemia białego złota
        • Jak ocenić? Radzą znani kolekcjonerzy
        • Białe złoto z królewskich manufaktur
        • Dwugłowy orzeł i Oko Opatrzności to dobry znak
        • Bliżej współczesności
        • Porcelana dalekowschodnia
      • 3.4.5. Szkło coś dla uczulonych na kota
        • Dmuchane, prasowane, walcowane techniki wytwarzania i zdobienia
        • XVIII wiek
        • Czechy kraina szkła
        • Gallé, Tiffany, Lalique
        • Proszę pana, przecież to Stolle!
        • Kolekcjonerskie i użytkowe
        • Henryk Albin Tomaszewski
        • Skomplikowana technologia produkcji falsyfikatów
        • Ostrożnie, szkło!
      • 3.4.6. Broń dla dużych chłopców i poważnych kolekcjonerów
        • Arsenał antykwariusza
        • Ocena: szable w dłoń
        • O co walczą kolekcjonerzy: karabela, Borowski, japońska katana
        • Falsyfikaty: nie daj się nabrać na pamiątkę ze sklepu muzealnego
      • 3.4.7. Meble ludwiki dla kanapowych leni i art déco dla nieproszonych gości
        • Dawna stolarka
        • 50% gwarancji kilka słów o podrabianiu mebli
        • Szafy, sekretery, kanapy
    • 3.5. Sztuka współczesna przyszłość rynku?
      • Czym jest sztuka dzisiaj? Zaczynamy od niezrozumienia
      • Rynek wtórny i rynek pierwotny: marszandzi vs. galerzyści
      • Aukcyjne rekordy klasyków nowoczesności
      • Młoda Sztuka na rynku aukcyjnym
      • Trudna sztuka: jak ocenić?
      • Kompas Sztuki
      • Galerzyści inwestują w młodych zdolnych
    • 3.6. O teorii i praktyce raz jeszcze: nie zawsze skuteczna wiedza w pigułce
  • IV. Transakcje na rynku sztuki
    • 4.1. Jak kupić?
      • 4.1.1. Targi Sztuki na początek
      • 4.1.2. Sezon na sztukę
      • 4.1.3. Ceny: rezerwowe, wylicytowane, gwiazdki
      • 4.1.4. Lepiej kupić i żałować, niż nie kupić i też żałować wybór obiektu
      • 4.1.5. O co zapytać sprzedawcę?
      • 4.1.6. Negocjacje
      • 4.1.7. Aukcja czemu nie?
      • 4.1.8. Łowcy okazji we wnykach oszustów
    • 4.2. Jak sprzedać?
      • 4.2.1. Lokata tylko dla cierpliwych
      • 4.2.2. Antykwariat czy dom aukcyjny?
      • 4.2.3. Wycena dzieła a cena wywoławcza
      • 4.2.4. Umowa komisowa czy sprzedaż za gotówkę?
  • Zakończenie. Kolekcjoner vs. inwestor
  • Literatura
  • Przypisy
  • Podziękowania
  • Ilustracje

Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:

Dwory i dworki w II RP
Marcin K. Schirmer
Cena: 15,99 zł
Dalsze gawędy o sztuce XVII wiek
Bożena Fabiani
Cena: 31,20 zł
Historia sztuki. Architektura
Maria Brodzka-Bestry
Cena: 15,99 zł
Literacki almanach alkoholowy
Aleksander Przybylski
Cena: 32,80 zł
eleWator 8 (2/2014) - Virginia Woolf
Praca zbiorowa
Cena: 12,01 zł
logotypy