Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2021
Sztuka »
Rozmowy obrazów, t. 2

Rozmowy obrazów, t. 2 (ebook) (audiobook)

Autor:  

Rozmowy obrazów, t. 2
Czas nagrania: 9 godz. 24 min. Czyta: Grażyna Bastek
2w1 w pakiecie: ePubePub MobiMobi Audiobook Audiobook w mp3
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 11,80 zł
47,20 zł 59,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 10,13 zł
48,87 zł 59,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni + do przechowalni

eBook
ePub Mobi
47,20 zł
59,00 zł
Audiobook w mp3
Audiobook
48,87 zł
59,00 zł
W drugim tomie Rozmów obrazów obrazy połączono są ze sobą za sprawą artystycznych wyzwań i środków wyrazu. Są to nie tylko kwestie koloru, światła i faktury, ale też perspektywa oraz optyczne i iluzjonistyczne triki. Zabawy polegające na oszukaniu widza, tak aby nie wiedział, gdzie kończy się świat realny, a gdzie zaczyna namalowany. Przedstawione są popisy artystycznej wirtuozerii wykonane za pomocą anamorfozy, a także próby namalowania niemożliwego, jak o odwzorowywaniu burzy napisał Pliniusz Starszy. Kluczem doboru obrazów w pierwszym tomie były tematy, motywy i ich reinterpretacje, w drugim natomiast są to głównie środki malarskie. To jednak tylko arbitralny klucz, sposób na połączenie ze sobą dzieł powstałych w różnych ośrodkach lub w odległych od siebie epokach. W istocie bowiem tematu i sposobu jego wykonania nie da się rozdzielić. Emocje widza są budowane zarówno za pomocą tego, co jest przedstawione, jak i tego, jak to jest zrobione. Zebrane w obu tomach eseje są zaproszeniem do samodzielnego patrzenia i gry skojarzeń. W historii sztuki nie ma jednej właściwej interpretacji poszczególnych dzieł. Jest tyle obrazów, ilu odbiorców. Sztuką należy się cieszyć niezależnie od posiadanej wiedzy. Wystarczy tylko mieć odwagę, żeby patrzeć. Grażyna Bastek historyczka sztuki i publicystka. Specjalizuje się w historii europejskiego malarstwa i badaniu technik dawnych mistrzów. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie; w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi zajęcia poświęcone malarstwu nowożytnemu. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki. Jej eseje o malarstwie były publikowane w Art And Business, Dwutygodniku.com, Przekroju. Prowadzi stałą rubrykę o sztuce w Newsweek Historia, a w II programie Polskiego Radia współtworzyła audycję Jest taki obraz.
  • Okładka
  • Strona tytułowa
  • Strona redakcyjna
  • Spis treści
  • WSTĘP
  • I. GDZIE JEST OBRAZ?
    • Obraz obrazu
    • Amor i dziewczyna
  • II. PERSPEKTYWA. UPRAWNIONA KONSTRUKCJA
    • Lichwa i sztuka
    • Arcydzieło w ruinie
  • III. ANAMORFOZA. PRODUKT UBOCZNY PERSPEKTYWY
    • Sprawy ziemskie i niebiańskie
    • Cudowna kaseta
  • IV. WEDUTY I KAPRYSY
    • Wenecja Canaletta
    • Kaprysy ambitnego malarza
  • V. LUSTRZANE MIRAŻE
    • W zwierciadle mistrza
    • Na co patrzysz, Madonno bufetu?
  • VI. AKT I POTĘGA SCHEMATU
    • Pochwała małżeńskiej miłości
    • Sen Jadwigi
  • VII. SZTUKA I MATERIA
    • Ambicje brugijskich złotników
    • Ważenie życia
  • VIII. GŁOS I RUCH W OBRAZIE
    • Anielski śpiew kastrata
    • Odchylony kolczyk, czyli studium ruchu
  • IX. JAK NAMALOWAĆ BURZĘ?
    • Burze wokół Burzy
    • Burza nad miastem
  • X. WODA I MGŁA
    • Spektakl ponad chmurami
    • Panorama wody i nieba
  • XI. GEST MALARSKI
    • Gwałtowny pędzel Tintoretta
    • Nr 1, czyli Lawendowa mgła
  • XII. TKANKA MALARSKA
    • Materia obrazu
    • Obrazy odbierające apetyt
  • XIII. POTĘGA KOLORÓW
    • Kwiaty w piekielnym kolorze
    • Wielki błękit
  • XIV. NIEMYTE PIĘKNOŚCI
    • Dama w czerni
    • Najbardziej irytujący obraz świata
  • XV. SŁYNNI FAŁSZERZE
    • Małpa Giorgionego
    • Genialne fałszerstwo czy zbiorowa halucynacja?
  • XVI. NAJDROŻSZE OBRAZY ŚWIATA
    • Kogo błogosławi Zbawiciel świata?
    • Wiedeńska Mona Liza
  • ŹRÓDŁA ILUSTRACJI
logotypy