Podręcznik dla osób uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie B2/C1.
Część I serii, która jest owocem wieloletnich doświadczeń Autorki w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego studentów Erasmusa i uczestników programów międzynarodowych w Centrum Kultury i Języka Polskiego w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczących się oraz metody, które zawsze się sprawdzają.
Podręcznik oferuje:
- Autentyczne, zróżnicowane teksty
- Opisy tradycji, obyczajów, zjawisk społecznych
- Propozycje tematów do dyskusji
- Tematy wypowiedzi ustnych i pisemnych
- Zestawienia leksykalne
- Wyrażenia idiomatyczne
- Zagadnienia dotyczące słowotwórstwa
- Zagadnienia fonetyczne
- Reguły gramatyczne
- Liczne, urozmaicone ćwiczenia
- Quizy
Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
I. Komunikacja, język, informacja, emocje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1. Język.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.1. Język polski. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.2. Mój język ojczysty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.3. Nauka języka obcego.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1.4. Najpiękniejsze polskie słowo.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
2. Ś wiat znaków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
2.1. Język symboli, język emocji.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
2.2. Mowa ciała .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
2.3. Co mówią prezenty?.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
2.4. Pogadaj ze zwierzakiem.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
II. Dookoła świata.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
1. Co kraj to obyczaj.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
2. Nie jestem przesądny, ale..... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
3. „Przysłowia mądrością narodów”.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
4. Stereotypy.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
III. Między nami.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
1. Sympatia, antypatia .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
2. Malutki, słodziutki, kochaniutki i... wprost przeciwnie.. . . 113
2.1. Zdrobnienia, spieszczenia (afektonimy).. . . . . . . . . . . . . 113
2.2. Zgrubienia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
IV. W poszukiwaniu czasu.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
V. Smacznie i zdrowo.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
1. W kuchni i przy stole.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
2. Zdrowe odżywianie.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
6
spis tre ści
VI. W świecie opowieści. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
1. Bajkowo, baśniowo, legendarnie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
2. Literacko. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
VII. Podyskutujmy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
1. Moda jako zjawisko i składnik kultury.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
2. W pogoni za sławą.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
3. Nie chcę, ale muszę.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
VIII. Dodatek gramatyczny.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
1. Aspekt czasownika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
2. Prefiks czasownika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
3. Tryb przypuszczający.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
4. Forma bezosobowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
5. Imiesłowy.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
6. Nazwy czynności.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
7. Formy rodzaju żeńskiego nazw wykonawców czynności,
zawodów, tytułów, mieszkańców itd... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
8. Wyrazy złożone.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
9. Zdrobnienia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
10. Zgrubienia.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
11. Nazwy cech abstrakcyjnych.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
12. Szyk przydawki przymiotnikowej.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
13. Liczebniki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
IX. Klucz.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
Indeks gramatyczny.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331