Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion.pl sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2022
Sztuka »
Past Disquiet: Artists, Internat...

Past Disquiet: Artists, International Solidarity, And Museums-In-Exile (ebook)

Autorzy:   ,

Past Disquiet: Artists, International Solidarity, And Museums-In-Exile Kristine Khouri, Rasha Salti - okładka książki
2w1 w pakiecie: ePubePub MobiMobi
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 7,00 zł
28,00 zł 35,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

The International Art Exhibition for Palestine took place in Beirut in 1978 and mobilized international networks of artists in solidarity with anti-imperialist movements of the 1960s and 70s. In that era, individual artists and artist collectives assembled collections; organized touring exhibitions, public interventions and actions; and collaborated with institutions and political movements. Their aim was to lend support and bring artistic engagement to protests against the ongoing war in Vietnam, the Pinochet dictatorship in Chile, and the apartheid regime in South Africa, and they were aligned in international solidarity for anti-colonial struggles. Past Disquiet brings together contributions from scholars, curators and writers who reflect on these marginalized histories and undertakings that took place in Baghdad, Beirut, Belgrade, Damascus, Paris, Rabat, Tokyo, and Warsaw. The book also offers translations of primary texts and recent interviews with some of the artists involved. -- Lata 70. XX wieku: do muzeów i galerii sztuki współczesnej, ale także w przestrzeń publiczną (sale uniwersytetów czy domów kultury, miejskie place i skwery) wkracza sztuka artystów angażujących się w bieżące politycznie konflikty opowiadających się zdecydowanie po stronie niepodległościowych dążeń Palestyńczyków, przeciw dyktaturze Pinocheta w Chile, przeciw apartheidowi w RPA. Zaangażowanym artystom towarzyszą kuratorzy, aktywiści i polityczni bojownicy. Kontekstem są też działania związków zawodowych artystów, partii politycznych od opozycyjnych, jak Francuska Partia Komunistyczna, po sprawujących władzę w systemach monopartyjnych, jak partie komunistyczne w krajach bloku wschodniego, w tym PZPR. Tłem jest też oczywiście zimna wojna. To polityczne zaangażowanie owocuje powstaniem ważnych kolekcji sztuki i muzeów na wygnaniu, traktowanych jako wyraz międzynarodowej solidarności artystów, a także narzędzie mobilizowania opinii publicznej i szerokiego grona odbiorców w konkretnych sprawach i konfliktach. Książka Past Disquiet bada zawikłaną historię trzech takich kolekcji, dziś rozproszonych i niemal nieznanych. Punktem wyjścia do tworzenia mapy tych politycznych i artystycznych działań jest tu zapomniana Międzynarodowa Wystawa Sztuki dla Palestyny, zorganizowana w Bejrucie w 1978 roku przez Organizację Wyzwolenia Palestyny, z udziałem artystów z 30 krajów. Książka powstała jako rezultat wieloletnich badań Kristine Khouri i Rashy Salti poszukiwań archiwalnych i zbierania relacji uczestników tych wydarzeń. Publikacja jest zwieńczeniem ich pracy nad przygotowaniem wystawy Past Disquiet, prezentowanej w 2015 roku w MACBA w Barcelonie; w 2016 w berlińskim HKW, w 2018 roku w MSSA w Santiago i Sursock Museum w Bejrucie. Autorzy tekstów: Jérôme Bazin, Dominika Blachnicka-Ciacek, Sara Catenacci, Catherine Dossin, Anselm Franke, Kristine Khouri i Rasha Salti, Elodie Lebeau, Anneka Lenssen, Sliman Mansour, Maeda Rei, Toni Maraini, Bartomeu Marí, Katarzyna Matul, Gordon Metz i André Odendaal, Joanna Mytkowska, Nakajima Izumi, Alia Nakhli, Ernest Pignon-Ernest, Reem Shilleh i Mohanad, Yaqubi, Vladimir Tamari, Jelena Vesić, Caroll Yasky i Claudia Zaldívar
  • Cover
  • Title Page
  • Table of Content
  • Insert
  • Part 1. INTRODUCING PAST DISQUIET
    • BARTOMEU MARÍ
    • ANSELM FRANKE
    • JOANNA MYTKOWSKA
    • KRISTINE KHOURI AND RASHA SALTI
  • Part 2. ON PAST DISQUIET
    • KRISTINE KHOURI AND RASHA SALTI: Transnational Solidarity Networks and Speculative Histories: 1960s1980s
  • Part 3. ESSAYS/INTERVIEWS/ DOCUMENTS
    • SLIMAN MANSOUR: Interview by Mohanad Yaqubi on behalf of the editors
    • REEM SHILLEH AND MOHANAD YAQUBI: Prologue: The London Film Connection
    • ALIA NAKHLI: Writing the History of Modern Arab Art
    • TONI MARAINI: Interview by Kristine Khouri and Rasha Salti
      • For a Cultural Humanism (1977)
      • In the Margins of the Biennial (1978)
      • Interview with Farid Belkahia (1978)
    • ANNEKA LENSSEN: Material Support: On Arab Artists Unions and Solidarity
    • NAKAJIMA IZUMI: Dream for Solidarity: Palestinian Art, JAALA, and Hary Ichir in the 1970s and 1980s
    • VLADIMIR TAMARI: Interview by Rasha Salti
    • DOMINIKA BLACHNICKA-CIACEK: Lost in Transition? The Forgotten History of Exchanges between Communist Poland and the Palestine Liberation Organization
    • KATARZYNA MATUL: Art Instead of Politics: Polish Artists in Solidarity with Palestine and Chile in the 1970s and 1980s
    • JÉRÔME BAZIN: Seeing Near, Seeing Far: What Do Images Tell Us About Solidarity in Popular Democracies?
    • JELENA VESIĆ: Trajectories of Solidarity in Time: The Week of Latin America in Belgrade, Students Cultural Center, 1977
    • SARA CATENACCI: Solidarity and Socially Engaged Art in 1970s Italy
    • CATHERINE DOSSIN: The Brush and the Kalashnikov: The Political Vision of the Jeune Peinture from Paris to Beirut
    • CAROLL YASKY AND CLAUDIA ZALDÍVAR: An Atypical Museum: The Museo de la Solidaridad Salvador Allende
    • ELODIE LEBEAU: When Solidarity Became Art: The Museo Internacional de la Resistencia Salvador Allende (197590)
    • ERNEST PIGNON-ERNEST: Interview by Rasha Salti
    • MAEDA REI: Interview by Kristine Khouri and Rasha Salti
    • GORDON METZ AND ANDRÉ ODENDAAL: Interview by Rasha Salti
  • List of Works and Photo Credits
  • Aknowledgements
  • Colophon
  • Back Cover
logotypy