Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2017
Mikroekonomia dla bystrzaków

Mikroekonomia dla bystrzaków

Autorzy: , ,

Stron: 352
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka) 3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Wydawca: Septem
Wydawca: Septem
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 7,98 zł
31,92 zł 39,90 zł
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 13,96 zł
25,94 zł 39,90 zł
W realizacji od 2017-11-10 + do przechowalni W realizacji od 2017-11-10 + do przechowalni

Druk
Książka drukowana
31,92 zł
39,90 zł
eBook
Pdf ePub Mobi
25,94 zł
39,90 zł

Najważniejsze koncepcje mikroekonomii

Mikroekonomia nie jest nauką dla osób o słabym sercu. Ale nie martw się! Ta książka pomoże Ci przebrnąć przez wszystkie jej tajemnice bez najmniejszych komplikacji. Wyjaśniamy w niej trudniejsze pojęcia i omawiamy mnóstwo przykładów z życia, by pomóc Ci lepiej zrozumieć, jak osoby takie jak Ty oraz zarządzający firmami wykorzystują mikroekonomię do analizy rynków od A do Z — nawet jeśli nie zdają sobie z tego sprawy.

W książce:

  • Małe podmioty tworzą wielkie rynki
  • Konsument to także Ty
  • Firmy to centra decyzyjne
  • Dobro społeczeństwa to także wartość
  • Warto myśleć strategicznie

Dr Lynne Pepall jest wykładowcą ekonomii w Tuft University. Od 1987 roku naucza mikroekonomii na studiach magisterskich i podyplomowych.

Peter Antonioni jest starszym wykładowcą na wydziale nauk o zarządzaniu i innowacji w University College w Londynie i współautorem drugiego wydania Ekonomii dla bystrzaków.

Dr Manzur Rashid pracuje w New College of the Humanities, gdzie wykłada mikro- i makroekonomię.

O autorach (13)

Podziękowania od autorów (15)

Wstęp (17)

  • O książce (18)
  • Naiwne założenia (18)
  • Ikony użyte w książce (19)
  • Nie tylko książka (20)
  • Co dalej (20)

CZĘŚĆ I: ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z MIKROEKONOMIĄ (21)

Rozdział 1: Dlaczego mikroekonomia to wielka sprawa (23)

  • Ekonomia cząstek elementarnych (24)
  • Decyzje, decyzje i jeszcze raz decyzje! (25)
    • Jak różni uczestnicy rynku podejmują decyzje (26)
    • Gdy decyzje zaczynają tworzyć rynek (27)
  • Problem konkurencji i kooperacji (29)
    • Dlaczego władze regulują konkurencję (30)
    • Przepisy antymonopolowe (31)
  • Kiedy i dlaczego rynki mogą zawodzić (32)

Rozdział 2: Wybory konsumenta. Dlaczego ekonomiści uważają Cię za fascynującą osobę (33)

  • Analiza użyteczności: dlaczego ludzie wybierają jedno, a nie drugie (34)
    • Poznajemy koncepcję użyteczności (34)
    • Dwie koncepcje użyteczności (35)
  • Kim są agenci w modelach zachowań konsumentów (37)
    • Racjonalne działanie według ekonomistów: ujęcie matematyczne (37)
    • Na ile reprezentatywny jest nasz agent (38)
  • Preferencje a obojętność (39)
    • Nie bądźmy obojętni wobec krzywych obojętności (40)
    • Dlaczego wolimy krzywe wypukłe (42)
    • Monotoniczność krzywej (44)
    • Słabsze strony modelu preferencji (45)

Rozdział 3: Rzut oka na przedsiębiorstwo. Czym jest i co robi? (47)

  • Czym jest przedsiębiorstwo (48)
    • Dlaczego zyski są tak istotne (48)
    • Poznajemy inne rodzaje firm (49)
  • Firma jako czarna skrzynka (50)
    • Dlaczego ekonomiści myślą tak, a nie inaczej (50)
    • Zaglądamy do czarnej skrzynki: technologia (51)
    • Minimalizacja kosztów (54)
    • Maksymalizacja zysków (54)
  • Od przedsiębiorcy do korporacji, czyli dlaczego ludzie tworzą spółki kapitałowe (55)

CZĘŚĆ II: WYCISKAMY Z ŻYCIA, ILE SIĘ DA. TEORIA KONSUMENTA (59)

Rozdział 4: Gdy wiedziemy życie bez żadnych ograniczeń (61)

  • Jemy, aż rozbolą nas brzuchy: zakładamy, że więcej oznacza zawsze lepiej (62)
    • Dokonujemy wyboru: koszyk konsumpcyjny (63)
    • Inne spojrzenie na użyteczność: koszyki dopuszczalne (64)
    • Wykreślamy funkcję użyteczności (65)
  • Decydujemy, jak daleko się posuniemy: użyteczność krańcowa (67)
    • Ostatni będą pierwszymi, czyli o przyroście krańcowym (67)
    • Trochę matematyki (69)

Rozdział 5: Ograniczenie budżetowe, czyli kiedy trzeba opanować sztukę wyboru (73)

  • Ograniczenie budżetowe (74)
    • Linia ograniczenia budżetowego (75)
    • Gdzie przesunie się linia, gdy otrzymasz podwyżkę (76)
    • Obrót krzywej, czyli gdy zmieni się cena jednego z dóbr (77)
    • Użyteczność konsumenta a ograniczenie budżetowe (78)
  • Wyciskamy, ile się da (80)
    • Analizujemy ceny relatywne za pomocą numeraire (80)
    • Linia budżetu a podatki i dotacje (81)
  • Próba generalna: model użyteczności w akcji (85)

Rozdział 6: Dążymy do optimum pomimo ograniczeń (87)

  • Jak zmiany cen i dochodów wpływają na optimum konsumenta (88)
  • Kiedy zmienia się cena jednego z dóbr (89)
    • Obracamy linię ograniczenia budżetowego (90)
    • Efekt substytucyjny w praktyce (91)
    • Włączamy efekt dochodowy (93)
    • Efekt efektowi nierówny (94)
  • Tropimy preferencje konsumenta (95)
  • Dekomponujemy efekt substytucyjny i dochodowy (97)
    • Efekt zmiany ceny dla koszyka dwóch dóbr (98)
    • Dostajemy to, czego chcemy (99)
    • Efekt substytucyjny na przykładzie liczbowym (99)
    • Obliczamy wielkość efektu substytucyjnego na podstawie funkcji popytu (100)
    • Dodajemy efekt dochodowy (102)
    • Efekt substytucyjny i dochodowy a równanie Słuckiego (103)

CZĘŚĆ III: ODKRYWAMY TAJEMNICE NAKŁADÓW I PRODUKCJI W PRZEDSIĘBIORSTWACH (105)

Rozdział 7: Poznajemy koszty i krzywe kosztów (107)

  • Dlaczego księgowi i ekonomiści inaczej rozumieją koszty (108)
  • Struktura kosztów w przedsiębiorstwie (109)
    • Koszty całkowite, czyli szersza perspektywa (110)
    • Koszty przeciętne, czyli koszty w przeliczeniu na jednostkę (111)
    • Koszt krańcowy, czyli ile kosztuje wytworzenie dodatkowej jednostki produktu (114)
    • Zbieramy wszystko do kupy, czyli o strukturze kosztów przedsiębiorstwa (116)
  • Związek między strukturą kosztów a zyskami (119)
    • Skąd się biorą przychody (119)
    • Osiągamy magiczną granicę, czyli kiedy MC = MR (120)
    • Zyski i straty (121)
    • Kontynuować działalność czy zamknąć interes (123)

Rozdział 8: Wyciskamy zyski do ostatniej kropli (125)

  • Sprawdzamy, czy firma rzeczywiście maksymalizuje zyski (126)
    • Efektywność w krótkim i długim okresie (127)
  • Maksymalizuj zyski, a będziesz wielki! (131)
    • Czym jest funkcja produkcji (131)
    • Maksymalizacja zysku w długim okresie (134)
  • Zrzucamy balast, czyli o minimalizacji kosztów (135)

Rozdział 9: Popyt i podaż rynkowa (139)

  • Wytwarzamy z myślą o sprzedaży, czyli kilka słów o krzywej podaży (140)
    • Od kosztów krańcowych do podaży w przedsiębiorstwie (140)
    • Agregacja krzywych, czyli od przedsiębiorstwa do całego rynku (142)
  • Dajemy ludziom to, czego pragną, czyli o krzywej popytu (144)
    • Od preferencji do popytu (145)
    • Jak wygląda krzywa popytu (147)
  • Gdy podaż spotyka popyt (151)
    • Punkt równowagi, czyli wszystko dobre, co się dobrze kończy (151)
    • Przychody a krzywa popytu (153)
    • Sumujemy zyski producentów i konsumentów, czyli słowo o dobrobycie (154)
    • Testujemy wrażliwość popytu za pomocą elastyczności (156)

Rozdział 10: Konkurencja doskonała, czyli o czym marzą konsumenci (161)

  • Co oznacza, że rynek jest "doskonały" (162)
    • Czym jest konkurencja doskonała (162)
    • Kiedy mówimy o konkurencji doskonałej (163)
  • Rynki doskonale konkurencyjne w warunkach równowagi (165)
    • Analizujemy stronę podażową (165)
    • Dołączamy stronę popytową (168)
    • Powrót do równowagi w warunkach konkurencji doskonałej (169)
  • Konkurencja doskonała a kwestia efektywności (171)
    • Konkurencja doskonała to przypadek szczególny (172)
    • Doskonała konkurencja w (mniej doskonałym) świecie (173)

CZĘŚĆ IV: RYNKI I PRZYPADKI, KIEDY ZAWODZĄ. CZYM JEST EKONOMIA DOBROBYTU (175)

Rozdział 11: Uwzględniamy realia, czyli o oligopolu i konkurencji niedoskonałej (177)

  • Czym jest oligopol (178)
  • Trzy różne modele oligopolu (180)
    • Jak funkcjonuje duopol (180)
    • Model Cournota, czyli konkurencja ilościowa (181)
    • Naśladujemy lidera, czyli model Stackelberga (184)
    • Model Bertranda, czyli konkurencja cenowa (186)
    • Produkt i cena w trzech modelach oligopolu (187)
  • Jak wyróżnić się na tle konkurencji (188)
    • Ograniczanie skutków konkurencji bezpośredniej (188)
    • Konkurujemy marką w modelu konkurencji monopolistycznej (190)
    • Jak konkurują ze sobą marki (191)
    • Ile kosztuje różnorodność, czyli konkurencja monopolistyczna oczami konsumentów (192)
    • Teoria medianowego wyborcy, czyli do czego zmierza indywidualizacja (193)

Rozdział 12: Poznajemy podstawowe twierdzenia ekonomii dobrobytu (195)

  • Dobrobyt a ekonomia dobrobytu (197)
    • Dwie funkcje dobrobytu społecznego (197)
  • Dlaczego równowaga cząstkowa nie wystarcza (198)
    • Podział dóbr a skrzynka Edgewortha (199)
    • Oceniamy efektywność w rozumieniu Pareto (200)
  • Podstawowe twierdzenia, czyli jak osiągnąć optimum Pareto (201)
    • Wystawiamy równowagę ogólną na licytację (201)
    • Dochodzenie do optimum, czyli jak rynki ustalają ceny na drodze tâttonement (203)
    • Twierdzenie pierwsze: wolny rynek prowadzi do optimum (203)
    • Twierdzenie drugie: optimum Pareto wyznacza stan równowagi (205)
    • Składamy dwa twierdzenia do kupy, czyli sprawiedliwy podział a podział optymalny (206)
    • Dlaczego rynki zmierzają ku jednej cenie (207)

Rozdział 13: Gra w monopol (209)

  • Wkraczamy do świata monopoli (210)
    • Monopol a konkurencja, czyli przypadek znikającej krzywej podaży (210)
    • "To jest moje, wszystko moje... Ha, ha, ha!", czyli myślimy jak monopolista (212)
    • Gdy popyt nie jest elastyczny (215)
  • Koszty związane z monopolem (216)
    • Zbędne straty społeczne (216)
    • Trzy stopnie dyskryminacji cenowej w monopolu (218)
    • Różnicowanie produktu (221)
    • Zabawa z czasem i przestrzenią (221)
  • Monopole a rzeczywistość (222)
    • Jak złożony jest to problem? (222)
    • Jak to widzi wymiar sprawiedliwości (223)
  • Dzięki tobie czuję się jak rasowy monopolista (224)

Rozdział 14: Kiedy rynek zawodzi. Zanieczyszczenia i parki narodowe (227)

  • Zbyt dużo niechcianych rzeczy, czyli o efektach zewnętrznych (228)
    • Ograniczanie efektów zewnętrznych za pomocą podatków (229)
    • Rekompensata dla osób trzecich jako wynik negocjacji (231)
  • Dobra publiczne, czyli jak zmusić rynek, by dostarczał to, czego nie za bardzo chce (234)
    • Definiujemy dobra przez pryzmat ich dostępności (235)
    • Skutki uboczne, korzyści publiczne i źródła pochodzenia dóbr publicznych (236)
    • Tragedia wspólnego pastwiska (237)
    • Blokowanie pożądanych inicjatyw, czyli o tragedii anticommons (239)

Rozdział 15: Czym nam grozi asymetria informacji (241)

  • Skutki asymetrii informacji (242)
    • Kupujemy cytryny i wiśnie (242)
    • Selekcja negatywna, czyli gdy zakup polisy sygnalizuje ryzyko (244)
  • Jak asymetria informacji wpływa na zmianę zachowań (248)
    • Jak sobie radzić z pokusami (249)
    • Asymetria informacji w kontraktach menedżerskich (250)

CZĘŚĆ V: MYŚLIMY STRATEGICZNIE, CZYLI ŻYCIE TO WIELKA GRA! (253)

Rozdział 16: Podejmujemy grę z teorią ekonomii (255)

  • Jak stworzyć grę, czyli o projektowaniu mechanizmów (256)
  • Rozpracowujemy dylemat więźnia (257)
    • Typowy scenariusz dylematu więźnia (258)
    • Rozwiązujemy dylemat więźnia za pomocą macierzy wypłat (259)
    • Znajdujemy optymalne rozwiązanie, czyli o równowadze Nasha (260)
    • Dylemat więźnia w ekonomii, czyli o problemie karteli (261)
    • Jak uniknąć dylematu więźnia (262)
  • Polowanie na jelenie, czyli o grach kooperacyjnych (264)
    • Mechanizm polowania na jelenie (264)
    • Polowanie na jelenie w akcji (266)
  • Jak zirytować ludzi, czyli o grze w ultimatum (268)
  • Pozbywamy się dylematu, powtarzając grę (269)
    • Analizujemy gry iteracyjne w formie ekstensywnej (269)
    • Wysyłamy zmienne sygnały, czyli o strategiach mieszanych (270)

Rozdział 17: Równowaga Nasha, czyli kiedy liczy się stabilizacja (273)

  • Nieformalna definicja równowagi Nasha (275)
  • Kiedy równowaga Nasha na pewno istnieje (276)
    • Równowaga Nasha musi istnieć w grach opartych na strategiach mieszanych (277)
    • Znajdujemy równowagę Nasha przez eliminację (277)
    • Rozwiązujemy gry sekwencyjne metodą indukcji wstecznej (278)
  • Równowaga Nasha w ekonomii (280)
    • Tonący brzytwy się chwyta, czyli o sposobach na przetrwanie monopolisty (281)
    • Ekonomiczna analiza społeczeństwa (282)

Rozdział 18: Wygrywamy aukcje (283)

  • Różne typy aukcji (284)
    • Zorientuj się, w jakiej aukcji bierzesz udział (284)
    • Jak dobrać rodzaj aukcji stosownie do celu (286)
  • Aukcje dla początkujących (287)
    • Model prostej aukcji (288)
    • Licytacja na ostatnią chwilę, czyli o fenomenie aukcji internetowych (289)
    • Aukcja jako gra (290)
  • Czym jest przekleństwo zwycięzcy (291)
    • Aukcja Vickreya jako lek na całe zło (292)
    • Przetargi publiczne a przekleństwo zwycięzcy (294)

Rozdział 19: Zrozumieć zagrywki, czyli o sygnałach i groźbach (297)

  • Zmieniamy definicję równowagi Nasha, by uwzględnić groźby (298)
    • Znajdujemy doskonałą równowagę Nasha metodą eliminacji (299)
    • Gra w odstraszanie, czyli szukamy równowagi doskonałej (299)
    • Jak odstraszyć konkurentów, czyli przewodnik po ciemnej stronie mocy (301)
    • Sygnalizujemy dobre intencje (302)
  • Odpowiadamy na pozytywne sygnały (303)
    • Analizujemy sygnały przy użyciu modelu (304)
    • Pierwsza postać modelu (304)
    • Znajdujemy równowagę w modelu (305)
    • Oceniamy równowagę w modelu sygnałów (306)

CZĘŚĆ VI: DEKALOGI (309)

Rozdział 20: Poznajemy dziesięciu gigantów mikroekonomii (311)

  • Alfred Marshall (1842 - 1924) (312)
  • Joseph Alois Schumpeter (1883 - 1950) (312)
  • Gary S. Becker (1930 - 2014) (313)
  • Ronald Coase (1910 - 2013) (314)
  • Elinor Ostrom (1933 - 2012) (315)
  • William Vickrey (1914 - 1996) (316)
  • George Akerlof (ur. 1940) (316)
  • Joseph Stiglitz (ur. 1943) (317)
  • William Baumol (1922 - 2017) (317)
  • Arthur Cecil Pigou (1877 - 1959) (318)

Rozdział 21: Dziesięć najważniejszych twierdzeń na wynos (319)

  • Respektowanie wyboru (320)
  • Wycena dóbr - zadanie trudne, ale wykonalne (320)
  • Konkurencja cenowa i konkurencja jakościowa (321)
  • Poszukiwanie unikalnych cech rzeczywistych rynków (322)
  • Pokonanie rynku w długim okresie jest bardzo trudne (322)
  • Świadomość, że zwykle istnieje potrzeba pójścia na kompromis (323)
  • Spór o rozwiązanie prawie idealne (324)
  • Korzystanie z rynku nie zawsze jest darmowe (325)
  • Wiara w to, że konkurencja jest na ogół czymś dobrym (326)
  • Współpraca i organizacja w świecie (327)

DODATKI (329)

Słowniczek (331)

Skorowidz (339)

logotypy