Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion.pl sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2022
Metodyka nauczania języka niemie...

Metodyka nauczania języka niemieckiego (ebook)

Autor:   Zofia Chłopek

2w1 w pakiecie: ePubePub MobiMobi
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 27,60 zł
41,40 zł 69,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

Praktyczny i interaktywny podręcznik przygotowujący do nauczania języka niemieckiego. Niezbędnik dla początkujących nauczycieli oraz studentów germanistyki lub lingwistyki stosowanej, do wykorzystania na ćwiczeniach z metodyki. Główną ideą książki jest zgromadzenie w jednym miejscu wiadomości na temat najważniejszych problemów, z którymi styka się nauczyciel. Publikacja łączy rozmaite perspektywy metodologiczne i dyscyplinarne: językoznawczą, psychologiczną, dydaktyki i komunikacji, przyswajania języka. Książka zawiera podstawowe informacje z zakresu glottodydaktyki, ale też skupia się na indywidualnych doświadczeniach zdobytych w trakcie uczenia się i nauczania języków obcych. Prezentuje wiele konkretnych przykładów do omówienia oraz zadań praktycznych, polegających przede wszystkim na ocenie przykładów ćwiczeń z uczniem albo sposobów postępowania nauczyciela. Kładzie nacisk na aktywną rolę ucznia w procesie dydaktycznym poprzez wybór odpowiedniej strategii uczenia się. Przedstawia komentarze do zadań, w których autorka podkreśla, że ocena danego zadania albo sposobu postępowania zależna od kontekstu, w jakim pracuje nauczyciel przede wszystkim od tego, kim są uczniowie i jakie mają cele. Podkreśla rolę stałych oraz powtarzalnych procesów w przyswajaniu języka obcego. Każdy rozdział zawiera podsumowanie i wykaz lektur uzupełniających. Książka pani Zofii Chłopek jest wartościową publikacją metodyczną dla germanistów, bardzo potrzebną, gdyż publikacji tego typu brak przygotowaną kompetentnie i szczegółowo []. Podręcznik akademicki przedstawiony mi do zaopiniowania uważam za tekst wartościowy i bardzo praktycznie przydatny dla studentów germanistyki, którzy pragną zostać nauczycielami. Prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki i początkujących nauczycieli to publikacja od lat oczekiwana i szczególnie ważna dla wszystkich zainteresowanych nowoczesnym kształceniem nauczycieli języka niemieckiego w naszym kraju. [] Wszystkie zamieszczone w tomie zadania stanowią konkretne wyzwania poznawcze dla użytkowników publikacji. Nie są w żaden sposób banalne. Zachęcają czytelnika do solidnej refleksji na temat najbardziej istotnych aspektów współczesnego kształcenia językowego. Realizacja znacznej części z nich zaplanowana jest w grupach, co ułatwi wspólne negocjowanie i wypracowanie koncepcji zajęć języka niemieckiego. Wszystkie zadania mogą być z powodzeniem wykorzystywane także w ramach seminariów i warsztatów doskonalących dla czynnych zawodowo (nie tylko) początkujących nauczycieli języka niemieckiego. Ich realizacja w kontekście różnych form doskonalenia przyczyni się do większego otwarcia na nowoczesne koncepcje glottodydaktyczne (głównie o podłożu psycho- i neurolingwistycznym). Metodyka nauczania języka niemieckiego Zofii Chłopek to publikacja niezwykle wartościowa pod względem pedeutologicznym. W pełni rekomenduję jej wydanie w obecnym formacie koncepcyjnym. Jej ukazanie się powinno w pośredni sposób przyczynić się do unowocześnienia procesu kształcenia przyszłych germanistów w Polsce. Dr hab. Przemysław E. Gębal
  • Okładka
  • Strona tytułowa
  • Strona redakcyjna
  • Spis treści
  • Wstęp
  • I. Czynniki kształtujące proces uczenia się języków obcych
    • 1. Jak mózg uczy się języków? System językowy, system pojęciowy, układ limbiczny. Pamięć proceduralna i deklaratywna
    • 2. Zapamiętywanie, przechowywanie w pamięci i odtwarzanie z pamięci. Pamięć krótkotrwała i długotrwała
    • 3. Recepcja i produkcja języka
    • 4. Wiek uczniów
    • 5. Płeć uczniów
    • 6. Osobowość uczniów
    • 7. Style poznawcze uczniów
    • 8. Strategie uczniowskie
  • II. Najważniejsze aspekty procesu nauczania języków obcych
    • 9. Komunikacja. Interakcja i mediacja. Działanie za pomocą języka
    • 10. Zorientowanie na ucznia. Personalizacja i indywidualizacja. Aktywizacja uczniów
    • 11. Wspieranie autonomii uczniów
    • 12. Motywowanie uczniów do nauki
    • 13. Działania wychowawcze nauczyciela
    • 14. Nauczanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    • 15. Nauczanie niemieckiego jako L3
  • III. Nauczanie elementów języka. Rozwijanie sprawności językowych. Rozwijanie kompetencji interkulturowej. Feedback
    • 16. Nauczanie słownictwa
    • 17. Nauczanie gramatyki
    • 18. Nauczanie wymowy
    • 19. Nauczanie pisowni
    • 20. Rozwijanie sprawności czytania
    • 21. Rozwijanie sprawności słuchania
    • 22. Rozwijanie sprawności pisania
    • 23. Rozwijanie sprawności mówienia
    • 24. Rozwijanie kompetencji interkulturowej
    • 25. Feedback
  • IV. Środki dydaktyczne
    • 26. Podręczniki
    • 27. Materiały uzupełniające podręcznik
    • 28. Nowe media
  • V. Kontrola i ewaluacja osiągnięć
    • 29. Ocena osiągnięć
    • 30. Testy językowe
  • Post scriptum
  • Aneks
    • A. Opis lekcji (I)
    • B. Konspekt lekcji (I)
    • C. Arbeitsblatt: Kognitive Stile
    • D. Test styli kognitywnych (Ely 1995)
    • E. Test strategii uczniowskich (Oxford 1990)
    • F. Strategie uczenia się i używania języka (Bimmel i Rampillon 2000)
    • G. Zadanie na rozwiązywanie problemów
    • H. Opis lekcji (II)
    • I. Lista wyznaczników lekcji komunikacyjnej (Butzkamm 2004: 30)
    • J. Strategie motywacyjne w nauczaniu języka obcego (Dörnyei 2001)
    • K. Arbeitsblatt: Idiomatische Wendungen mit den Namen der Körperteile
    • L. Konspekt lekcji (II)
    • M. Konspekt lekcji (III)
    • N. Opisy dwóch lekcji do analizy komparatywnej
    • O. Obserwacja lekcji
    • P. Opis lekcji (III)
    • R. Kryteria oceny podręcznika do nauki języka obcego
    • S. Arbeitsblatt: Ich möchte nichts mehr sollen müssen von Greta Amelungen
    • T. Das Mobile
    • U. Gra dydaktyczna
    • V. Walizka (der Koffer)
    • W. Zertifikat
  • Przydatne adresy internetowe
    • Pomysły i materiały do nauczania
    • Czasopisma metodyczne
    • Stowarzyszenia
    • Inne
  • Bibliografia
  • Przypisy
logotypy