Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion.pl sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2022
Sztuka »
Meddah turecki teatr jednego ak...

Meddah turecki teatr jednego aktora (ebook)

Autor:  

Meddah  turecki teatr jednego aktora Agnieszka Aysen Kaim - okładka książki
3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 6,24 zł
24,96 zł 31,20 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

W świecie kultury muzułmańskiej, gdzie teatr nie zdołał wytyczyć sobie niezależnego miejsca wśród dziedzin sztuki, to właśnie ustność/oralność zrekompensowała jego brak wśród sztuk performatywnych. Turecki "meddah" rozwinął się pomiędzy wiekiem XI a XIX z formy opowiadacza w epicki teatr jednego aktora, pozostając w zgodzie z zasadami życia koczowniczego. Włączając elementy tradycji środkowoazjatyckiego szamana, starotureckiego pieśniarza epickiego "ozan" i arabskiego "maddaha" oraz tradycję perskiego opowiadacza "Księgi królewskiej. Szahname", przyjął także środki teatralne i dramatyczne. Jako forma artystyczna łączy sztukę opowiadania z ludowym teatrem tradycyjnym. Zaadoptowana w formie widowiska narracyjnego sztuka opowiadania zyskała uznaną pozycję na współczesnych scenach teatrów offowych, sprawdzając się z sukcesem w projektach międzykulturowych i interdyscyplinarnych. W kontekście omawianych tradycji ustnych kręgów kultur ałtajskiego i Bliskiego Wschodu potencjał performatywny sztuki opowiadania stanowi dla współczesnych artystów źródło inspiracji, oferując wzór modelu interaktywnego, równouprawniającego widza i artystę. The monograph explores performative potential of narrative art in oral traditions of Altai and Middle Eastern culture. Turkish "meddah" inspires contemporary artists, offering an active model, equal for both the artist and the audience. As an artistic form it developed between the 11th and 19th century. It unites epic theatre of one actor with the elements of tradition of a nomadic narrator, Central Asian shaman, epic singer "ozan", Arabic "maddah" and the Persian tradition of the narrator of "The Shahnameh".
  • Spis treści
  • Nota transkrypcyjna
  • Wprowadzenie
  • Rozdział 1. Ustność oralność
    • 1.1. Czym jest ustność?
    • 1.2. Model kultury pisma i model kultury oralnej czy model kultury mieszanej?
    • 1.3. Meddahowanie (meddahlk) jako forma sztuki opowiadania
      • Dźwiękowość
      • Cielesność słowa
      • Rytm
      • Dialogowość
      • Teatralność dramatyczność
      • Formularność
      • Delimitacja
      • Kontekstualność sytuacyjność
      • Cykliczność
      • Homeostatyczność
      • Przechowywanie i ciągłość tradycji
      • Autorstwo zbiorowe
      • Bezwzględne prawa oralności
    • 1.4. Użycie formuły w sztuce opowiadania meddaha
      • Przykłady formuł
      • Formuły wstępu
      • Formuły przejścia
      • Formuły zakończenia
  • Rozdział 2. Tradycje epickie i sztuka opowiadania na Bliskim Wschodzie oraz u ludów tureckich Azji Centralnej
    • 2.1. Opowiadacze księgi
    • 2.2. Perska tradycja opowiadania
      • Sceneria i czas występu
      • Widowisko
      • Repertuar
      • Audytorium
      • Opis telewizyjnego seansu opowiadania w wykonaniu nakkala
      • Kształcenie nakkala
      • Tumar
    • 2.3. Arabska tradycja opowiadania
    • 2.4. Tradycja epicka i sztuka opowiadania u ludów tureckich Azji Centralnej i Azji Mniejszej
  • Rozdział 3. Opisy występów opowiadaczy w relacjach podróżników
  • Rozdział 4. Zarys historii formy meddaha
  • Rozdział 5. Repertuar meddaha
    • 5.1. Wątki repertuarowe
    • 5.2. Baśń oraz Księga tysiąca i jednej nocy jako źródło repertuaru meddaha
    • 5.3. Świat przedstawiony w opowieściach meddahów
    • 5.4. Styl i język meddaha
  • Rozdział 6. Rozwój formy opowiadania w stronę teatralności
    • 6.1. Elementy widowiskowe w tradycyjnej epice ustnej
    • 6.2. Transformacja opowiadacza w aktora
    • 6.3. Rozwój środków wyrazu meddaha
    • 6.4. Dramatyzacja opowiadania
    • 6.5. Tekst spisany a wykonywany
  • Rozdział 7. Teatr meddaha
    • 7.1. Teatr słowa i dźwięku
    • 7.2. Rekwizyty teatru meddaha
      • Chusta
      • Kij
    • 7.3. Taklit aktorska imitacja
    • 7.4. Improwizacja
    • 7.5. Konstrukcja seansu
    • 7.6. Miejsce występów i organizacja przestrzeni
    • 7.7. Relacja opowiadaczwidz
    • 7.8. Dygresja jako szczególna forma relacji pomiędzy opowiadaczem i widzem
  • Rozdział 8.Sztuka meddaha w kontekście współczesnych konwencji teatralnych
    • 8.1. Meddah a aktor Brechta
    • 8.2. Efekt obcości a deziluzja w sztuce opowiadania meddaha
    • 8.3. Konwencja teatru meddahaa komedia stand-up
    • 8.4. Próba porównania konwencji teatru meddaha ze współczesną formą monodramu
  • Rozdział 9.Narracja w stylu meddaha we współczesnej dramaturgii tureckiej
    • 9.1. Przykłady narracji opowiadacza w formach widowiskowych
    • 9.2. Widowisko narracyjne meddaha
    • 9.3. Rodzaj narratora i autonarracja w teatrze meddaha
    • 9.4. Przykłady wykorzystania narracji meddaha we współczesnej dramaturgii tureckiej
  • Rozdział 10.Miejsce sztuki meddaha we współczesnej kulturze tureckiej
    • 10.1. Przykłady meddahowania we współczesnym teatrze tureckim
    • 10.2. Meddah w telewizji i w filmie
  • Rozdział 11.Edukacyjna i terapeutyczna rola opowiadacza
  • Wnioski końcowe
  • Aneks. Wywiad z Erolem Günaydnem
  • Słowniczek
  • Bibliografia
  • Indeks osobowy
  • Spis ilustracji
logotypy