Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion.pl sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2022
Sztuka »
Maria Jarema. Wymyślić sztukę na...

Maria Jarema. Wymyślić sztukę na nowo (ebook)

Autor:  

2w1 w pakiecie: ePubePub MobiMobi
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 11,32 zł
27,68 zł 39,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

Książka podzielona jest na trzy komplementarne części. Pierwszą są pisma zebrane Marii Jaremy: o malarstwie, rzeźbie i architekturze światowej, procesie twórczym, społeczeństwie, polityce, statusie artystów czy sytuacji kobiet. Głos Jaremianki jest mocny, stanowczy, a ona sama ciekawie odnosi się do bieżących wydarzeń, rozważa tradycję i antycypuje tendencje współczesne. Druga część tomu to reprodukcje i opisy prac Jaremy – zarówno tych wysoko cenionych, jak i dotychczas nieznanych i/lub niepublikowanych, pochodzących z prywatnych kolekcji. Trzecia część to komentarze ekspertek i ekspertów, teksty o sztuce i postaci Jaremy.


Fragment wstępu Agnieszki Daukszy:

„Koncepcja estetyczna i społeczna Marii Jaremy to wyraz niezgody. Powstawała, wtórując praktyce artystycznej, rozwijała się w dialogu z ówczesnymi stanowiskami ideowymi i społecznymi, umacniała się w konfrontacji z działaniami czołowych artystów awangardy europejskiej. Jarema pisywała mało, niechętnie, w afekcie – pretekstem większości tekstów jest chęć polemiki lub interwencji, przesunięcie dyskusji na inne tory. Uważała, że słowa z zasady nie są w stanie reprezentować materii wizualnej, używała ich z konieczności jako „najbardziej ogólnego środka porozumienia między ludźmi”. Deklarowała bez kokieterii: „Nie wiem, czy nie powiem bzdur, bo ani mówić, ani pisać nie umiem, ale pewne rzeczy mnie bardzo obchodzą i chcę się wypowiedzieć”. Nie chodziło jedynie o niedostateczną sprawczość głosu kobiecego czy modernistyczne przeświadczenie o niewyrażalności doświadczeń, ale o nieprzystawalność medium językowego i plastycznego: „[gdy] układają się nasze myśli w zdanie, zauważamy, że stwarzamy nową konstrukcję czy strukturę, która staje się poezją, literaturą, filozofią, historią, traktatem naukowym czy metodologicznym na temat obrazu. To nam daje złudzenie, że zbliżamy się do niego”.

 

Z recenzji prof. dr hab. Marii Poprzęckiej:

„Zaangażowanie towarzyszące Jaremiance przez całe życie sprawia, że spuścizna obejmująca jej wypowiedzi jest bogata i zróżnicowana. Zawiera zarówno teksty programowe, jak i bardzo osobiste notatki, które redaktorka tomu pozyskała dzięki pracy z prywatnym archiwum artystki, zawierającym również nieznane rękopisy. Dzięki tej różnorodności otrzymujemy zniuansowany wizerunek Marii Jaremy. Z jednej strony postać radykalnej aktywistki, z drugiej prywatny portret myślącej kobiety, pełnej wahań i wątpliwości. […]

Druga część tomu to zbiór esejów poświęconych sztuce Jaremy, które w sumie składają się na solidne dopełnienie wiedzy o życiu i działalności tej wybitnej, niezwykle interesującej osobowości twórczej. Publikacja wypowiedzi artystki i naukowe studia jej poświęcone należały się Jaremiance od dawna”.

Agnieszka Dauksza

Awangarda jako forma bycia. O teorii sztuki Marii Jaremy

 

MARIA JAREMA – PISMA I OBRAZY

 

Silnie unerwiona ruchliwość. Kilka słów o życiu Jaremianki

Życiorys własny

Notatki ze szkicowników (z czasu studiów)

Manifest Do Artystów wydany przez Grupę Krakowską w kwietniu 1934 roku

Odpowiedź na ankietę

Wrażenia z wystawy malarstwa francuskiego w Krakowie w 1946 roku

Wspomnienie o Henryku Wicińskim

O losie kobiet

Do Ireny Krzywickiej

Sprawozdanie z pobytu za granicą

Wrażenia z Rzymu

Koncepcja korrealizmu architektonicznego Fredericka Kieslera – notatki z lektury albo próba przekładu

Notatki na marginesie lektury Henriego Bergsona

Plastyka par Piet Mondrian. Notatki

Wypowiedź na konferencji plastyków w Nieborowie w 1949 roku

Wypowiedź w dyskusji na IV Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki w 1954 roku

Z pracowni plastyków

Rozmowa Juliusza Kydryńskiego z Marią Jaremą

Rozmowa o inspiracjach francuskich

O 29. Biennale

Notatki rozproszone

 

ESEJE O SZTUCE MARII JAREMY

 

Agnieszka Rejniak-Majewska

Figuralizm i abstrakcja. „Lekcja kubizmu” według Marii Jaremy

 

Karolina Czerska

Maria Jarema w pejzażu teatralnym Krakowa lat trzydziestych

 

Ada Grzelewska

Maria Jarema. Tańcząc czyli w swojej skórze. O doświadczaniu teatru

 

Agata Małodobry

Maria Jarema w najpiękniejszym mieście świata. O paryskich inspiracjach artystki

 

Jerzy Kronhold

Maria Jarema w Cieszynie

 

Wiktoria Kozioł

Pochód (1940). Twórczość Marii Jaremy w latach 1939–1945

 

Marek Świca

O potrzebie marzenia. Aneks do biografii Marii Jaremy (1945–1949)

 

Agnieszka Dauksza

Wrażliwość tkankowa. Materializm plastyczny Marii Jaremy

 

Jarosław Suchan

Polityczna historia apolityczności Grupy Krakowskiej

 

Wybrana bibliografia

Nota i podziękowania

Przypisy

logotypy