Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion.pl sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2022
Łagodna dyscyplina

Łagodna dyscyplina (ebook)

Autor:  

Ocena:
   6.0/6  Opinie  (1)
2w1 w pakiecie: ePubePub MobiMobi
Wydawca: Laurum
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 8,98 zł
35,92 zł 44,90 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

W jaki sposób szacunek, empatia i mądre wyznaczanie granic pomagają wychowywać uważne, samodzielne i szczęśliwe dzieci.

Sarah Ockwell-Smith obala wiele mitów, które nagromadziły się wokół kar i motywowania dzieci, i proponuje alternatywne, efektywne podejście, u którego podstaw leży szacunek do dziecka. Nie należy jednak mylić go z rozpieszczaniem czy ignorowaniem niepożądanych zachowań – w centrum jej metody leżą zrozumienie i realistyczne oczekiwania względem dzieci, a także właściwe reagowanie na złe zachowanie. Proponowana przez nią łagodna dyscyplina skupia się na nauczaniu i uczeniu się zamiast na karach i nagrodach.

Znakiem rozpoznawczym Sarah Ockwell-Smith jest praktyczne, świeże podejście i skupienie się nie tyle na „filozofii” i teoretyzowaniu, ile na zaradzeniu konkretnym problemom. Dlatego wśród poruszanych w książce tematów znajdziemy propozycje rozwiązań na:

- dąsanie się i płacz,
- agresywne czy niszczycielskie zachowania,
- niesłuchanie i odmawianie posłuszeństwa,
- bezczelność i pyskowanie,
- rywalizację między rodzeństwem,
- kłamanie,
- przeklinanie,
- niską samoocenę i brak pewności siebie.

Łagodna dyscyplina znajdzie zastosowanie w odniesieniu do dzieci w różnym wieku – od raczkujących maluchów po nastolatków. Ta książka to mnóstwo motywacji i zestaw narzędzi do zmiany podejścia na bardziej uważne i współczujące.

***

Czy dyscyplina może być łagodna? Sarah Ockwell-Smith przekonuje, że wychowywanie dzieci to przede wszystkim praca nad sobą i wzajemne inspirowanie do rozwoju. Zachęca, aby bliskie relacje budować na uważności, empatii i szacunku. A także wiedzy o sobie i dzieciach – bo przecież nie karzemy ryby za to, że nie umie chodzić.
Anna Kario-Skoczylas, blog bezkarinagród.pl

Nareszcie książka, która koncentruje się na rozwiązaniach z poszanowaniem obu stron – z uwzględnieniem trudności zarówno u dorosłego, jak i u dziecka. Drogą do celu jest więc zrozumienie i bliskość, nazywanie potrzeb i emocji, a także realistyczne oczekiwania. Zaskoczy Was ilość konkretnych sytuacji, przykładów i rozwiązań!
Patrycja Ptaszek, blog mamowato.pl

Okładka

Strona tytułowa

Strona redakcyjna

Rekomendacje

Spis treści

Podziękowania

Jak korzystać z tej książki

Wstęp

Czym jest dyscyplina

Czym jest łagodna dyscyplina

Wychowanie autorytarne

Wychowanie permisywne

Wychowanie autorytatywne

Jak stać się wspaniałym nauczycielem

Kim jest dobry uczeń

Łagodna dyscyplina w praktyce

Zachowaj spokój

Prawidłowo sformułuj oczekiwania

Umacniaj więź z dzieckiem

Akceptuj i przyjmuj emocje dziecka

Argumentuj i dawaj dobry przykład

Kiedy zacząć wychowywać

Rozdział 1. Dlaczego dzieci źle się zachowują

Fizjologiczne przyczyny niepożądanych zachowań

Dieta

Brak snu

Nadmiar bodźców w otoczeniu

Niedojrzała komunikacja werbalna

Psychologiczne przyczyny niepożądanych zachowań

Brak kontroli nad własnym życiem

Niepożądane zachowania u innych

Brak więzi

Deficyt dzieciństwa – kiedy dzieciom nie pozwala się być dziećmi

Niska samoocena

Powszechne mity na temat złego zachowania

Rozdział 2. Jak dzieci się uczą

Abraham Maslow i motywacja

Dobry przykład

Nastawienie na rozwój

Style uczenia się

Wzrokowcy

Słuchowcy

Czytelnicy/piszący

Kinestetycy

Uczenie się przez doświadczanie i schematy

Łączenie

Wkładanie

Nakrywanie

Lokalizacja

Toczenie

Zrzucanie

Przekształcanie

Przemieszczanie

Otoczenie sprzyjające nauce

Rozdział 3. Jak rozwija się mózg dziecka

Jak rozwija się mózg

Jak rozwijać umiejętność regulowania emocji

Kontrola impulsów

Myślenie krytyczne, analityczne, abstrakcyjne i hipotetyczne

Rozwój empatii

Podejmowanie ryzyka

Odchylenia od neurologicznej typowości

Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD)

Zaburzenia opozycyjno-buntownicze (ODD)

Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)

Rozdział 4. Problem z popularnymi metodami wychowawczymi

Nieskuteczne doraźne metody wychowawcze

Problem z karą

Warunkowanie klasyczne i instrumentalne

Kary fizyczne

Problem z nagrodami

Odwracanie uwagi

Potencjalnie skuteczne metody

Chwalenie

Konsekwencje

Rozdział 5. Metody wychowawcze w szkole

Wychowanie w szkole: problemy

Błędne rozumienie motywacji

Przyklejanie łatek i usztywniony sposób myślenia

Zakaz wychodzenia na przerwę i zabranianie zabawy

Zawieszenie w prawach ucznia lub wykluczenie z klasy

Szkolne systemy nagród

Jak szkoły mogłyby się zmienić

Kroki do poprawy metod wychowawczych w szkole

Co się dzieje, gdy metody wychowawcze w szkole i w domu są różne

Dlaczego dzieci zachowują się inaczej w domu, a inaczej w szkole

Rozdział 6. Jak sobie radzić z agresywnym i destruktywnym zachowaniem

Skąd się bierze agresja u dzieci

Trudne emocje

Poczucie braku więzi

Dokuczanie

Modelowanie zachowań

Jak zachęcać dziecko, by zachowywało się odpowiednio

Często zadawane pytania o agresję u dzieci

Jak można powstrzymać dziecko przed gryzieniem innych

Jak można powstrzymać dziecko przed kopaniem innych

Jak można powstrzymać dziecko od kopania czy uderzania przedmiotów

Jak można powstrzymać dziecko przez rzucaniem przedmiotami

Prawdziwe historie

Rozdział 7. Jak sobie radzić z marudzeniem i fochami

Dlaczego dzieci się dąsają i marudzą

Brak kontroli

Brak umiejętności komunikacji

Brak umiejętności regulowania emocji

Poczucie przytłoczenia

Przemęczenie

Poczucie, że nie zostało się wysłuchanym

Jak można powstrzymać marudzenie i fochy

Słuchaj uważnie

Alternatywne sposoby komunikowania się

Większa autonomia

Więcej czasu na relaks

Więcej fizycznej bliskości

Zachęcaj dziecko do okazywania emocji

Prawdziwe historie

Rozdział 8. Jak sobie radzić, kiedy dziecko nie słucha i odmawia współpracy

Dlaczego dzieci nie słuchają

Słaba komunikacja

Niejasne instrukcje

Polecenia niedostosowane do wieku

Brak elementu zabawy

Brak poczucia kontroli

Brak więzi

Brak empatii i zrozumienia

Typowe sytuacje

Dziecko nie chce iść spać

Dziecko nie chce sprzątać swojego pokoju

Dziecko nie chce założyć butów

Dziecko nie chce odrabiać lekcji

Dziecko nie chce wyłączyć konsoli

Prawdziwe historie

Rozdział 9. Jak sobie radzić z niekulturalnym i aroganckim zachowaniem

Dlaczego dzieci zachowują się niekulturalnie i arogancko

Brak empatii i zrozumienia

Reakcja stresowa

Bezsilność

Dysonans poznawczy

Przekraczanie rubikonu

Jak sobie radzić z nieuprzejmym zachowaniem i arogancją

Oczekiwania dostosowane do wieku

Empatia

Zredukuj stres

Przyznawaj się do błędów i zachowuj spokój

Zwiększ autonomię

Prawdziwe historie

Rozdział 10. Jak sobie radzić z rywalizacją między rodzeństwem

Skąd się biorą walki między rodzeństwem

Brak indywidualnej uwagi

Porównywanie

Etykiety

Faworyzowanie

Zbyt wielka presja wywierana na starsze dziecko

Zbyt mało okazji do samodzielnego rozwiązywania sporów

Jak ograniczać rywalizację między rodzeństwem

Więcej indywidualnej uwagi

Zachęcaj do współpracy i dbaj o równe traktowanie

Zachęcaj dzieci do samodzielnego rozwiązywania problemów

Stwórz dzieciom prywatną przestrzeń

Prawdziwe historie

Rozdział 11. Jak sobie radzić z kłamstwem

Jak my, jako rodzice, przyczyniamy się do kłamstw

Dlaczego dzieci kłamią

Bo cię kochają

Bo zostały nauczone, że za prawdę czeka je kara

Bo nie wierzą, że mogą ci zaufać

Bo prawda jest niewygodna

Presja otoczenia

Jak zachęcać dzieci do uczciwości

Moja historia

Rozdział 12. Jak sobie radzić z przeklinaniem

Dlaczego dzieci przeklinają

Reakcja stresowa

Brak kontroli impulsów

Wyuczone zachowania

Walka o władzę i brak uwagi

Testowanie granic dla efektu

Atrakcyjne brzmienie słów lub brak alternatywy

Jak reagować na przekleństwa

Nie ignoruj brzydkich słów

Nie reaguj przesadnie

Wyjaśnij znaczenie tych słów

Zaspokajaj potrzebę autonomii i uwagi

Skup się na emocjach, które kryją się za słowami

Zaproponuj alternatywę

Prawdziwe historie

Rozdział 13. Jak sobie radzić z niską samooceną i brakiem pewności siebie

Co powoduje u dzieci niską samoocenę lub brak pewności siebie

Usztywniony sposób myślenia

Dokuczanie

Chwalenie

Motywacja zewnętrzna

Etykietowanie

Nadopiekuńczość

Ignorowanie trudnych emocji

Jak poprawić samoocenę dziecka

Kochaj bezwarunkowo

Rozwijaj w dziecku umiejętność rozwiązywania problemów

Mów dziecku o swoich uczuciach do niego

Okazje do ćwiczenia samodzielności

Kształtuj w dziecku pozytywne nastawienie

Afirmacje

Prawdziwe historie

Rozdział 14. Praca z rodzicielskimi demonami

Wystarczająco dobry rodzic

Jak sobie radzić z niechcianymi opiniami i radami

Kwestionowanie własnego podejścia do wychowania

Jak przekonać partnera do łagodnej dyscypliny

Jak sobie radzić z własną złością

Dlaczego rodzice się złoszczą

Jak sobie radzić w trudnej chwili

Co zrobić, kiedy puszczą ci nerwy

Strategie radzenia sobie ze złością

Co robić w te dni, kiedy masz ochotę się poddać

Rozdział 15. Twoja droga do łagodnej dyscypliny

Dodatkowe źródła wiedzy

6
(1)
5
(0)
4
(0)
3
(0)
2
(0)
1
(0)

Liczba ocen: 1

Średnia ocena
czytelników

  


    okladka
      Ocena : 6 

    potwierdzona zakupem i oceniona przez: 2021-11-27

    Tę książkę po prostu trzeba przeczytać. Powinien ją znać świadomy rodzic, nauczyciel w szkole, psycholog, który zajmuje się pracą z dziećmi i młodzieżą.
    logotypy