Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63
- informacje o księgarni septem.pl
- Program Partnerski
- O nas
- © Helion 1991-2021
Historia sztuki dla bystrzaków
Autor: Jesse Bryant Wilder
Sama sztuka, żadnych sztuczek
Czy wiesz, że gwałtowny charakter Carravagia kosztował go życie? Czy słyszałeś o tym, że za późne rzeźby Augusta Rodina oskarżano o pornografię? Życie wielkich artystów, wciągnięte w wir historii, odcisnęło trwałe piętno na ich sztuce. Sztuka jest wszędzie wokół nas. Nawet wrocławski dworzec tętni historią - jego główna fasada zbudowana jest w stylu angielskiego neogotyku. Ileż tajemnic kryją te obrazy, rzeźby i budowle...
Jednych fascynują naskalne malowidła sprzed tysięcy lat, innych religijna sztuka średniowiecza; są i tacy, których poruszają wyłącznie współcześni artyści, operujący nowoczesnymi technologiami. Sztuka to nieprzebrane źródło wiedzy o nas samych i historii rodzaju ludzkiego, zaklęte w pięknych przedmiotach. A Ty, czego w niej szukasz dla siebie?
- Główne okresy i nurty w historii sztuki.
- Tajemnice starożytnych mistrzów.
- Twarde średniowieczne kanony.
- Wpływ rewolucji przemysłowej.
- Sztuka XX wieku i nowe perspektywy.
Ponadto znajdziesz tu dekalogi: 10 muzeów, które musisz odwiedzić, 10 wspaniałych książek napisanych przez słynnych artystów, 10 sposobów malowania, które zmieniły świat.
Moja dziewczyna studiuje historię sztuki. Chciałem wiedzieć, co takiego fascynującego widzi w tych zakurzonych obrazach, postanowiłem więc dowiedzieć się tego na własną rękę. Przeczytałem Historię sztuki dla bystrzaków od deski do deski i naprawdę udało mi się ją zaskoczyć wiedzą na temat impresjonistów! Warto było.
Jacek, lat 23, Lublin
Uwielbiam tę książkę, wreszcie o sztuce pisze prawdziwy pasjonat, dlatego czyta się ją z prawdziwą przyjemnością. Zamiast nudnej teorii - fascynujące fakty, zamiast niezrozumiałej terminologii - wciągające opisy. Polecam każdemu miłośnikowi sztuki.
Elżbieta, lat 58, Tychy
Podróżniku, odkrywco, wolny człowieku...
Seria Dla bystrzaków to niezbędnik każdego poszukiwacza wiedzy. Książki pisane lekkim stylem pełne są humoru, a jednocześnie zawierają czytelne informacje, przygotowane przez specjalistów w swoich dziedzinach. Dzięki nim odkryjesz, że potrafisz chłonąć wiedzę niczym gąbka, dobrze się przy tym bawiąc.
Świetna lektura przy śniadaniu, w łóżku, w podróży i na bezludnej wyspie.
DODATEK SPECJALNY:
Chronologia historii sztuki
- O autorze
- Podziękowania od autora
- Wstęp
- O książce
- Konwencje zastosowane w książce
- Czego nie czytać
- Naiwne założenia
- Jak podzielona jest książka
- Część I: Historia ludzkości w zwierciadle wstęp do historii sztuki
- Część II: Z jaskini do Koloseum sztuka starożytna
- Część III: Sztuka po upadku Rzymu lata 500 1760 n.e.
- Część IV: Rewolucja przemysłowa i degradacja sztuki lata 1760 1900
- Część V: Sztuka XX wieku i nowe perspektywy
- Część VI: Dekalogi
- Dodatek
- Ikony użyte w książce
- Co dalej
- Dlaczego warto wracać do starych dziejów?
- Czy upadek Rzymu pogrążył sztukę, czy tylko zmienił jej kierunek?
- Co napędzało machinę sztuki w dobie rewolucji przemysłowej?
- Świat współczesny w rozbitym zwierciadle
- Co artysta miał na myśli
- Religia, rytuał i mitologia
- Polityka i propaganda
- Mecenat, czyli malowanie na żądanie
- Własne wizje
- Układ
- Rytm
- Równowaga
- Kontrast
- Emfaza (nacisk)
- ABC narracji wizualnej
- Zrozumieć symbol
- Różnica pomiędzy okresem a nurtem w sztuce
- Nurty w sztuce
- Okresy w sztuce
- Sztuka prehistoryczna (35 000 r. p.n.e. 2500 r. p.n.e.)
- Sztuka starożytnej Mezopotamii (3500 r. p.n.e. 500 r. p.n.e.)
- Sztuka starożytnego Egiptu (3100 r. p.n.e. 500 r. p.n.e.)
- Sztuka minojska, starożytnej Grecji i hellenistyczna
- Sztuka minojska (1900 r. p.n.e. 1350 r. p.n.e.)
- Sztuka starożytnej Grecji (ok. 850 r. p.n.e. 323 r. p.n.e.)
- Sztuka hellenistyczna (323 r. p.n.e. 30 r. p.n.e.)
- Sztuka etruska (VIII w. p.n.e. IV w. p.n.e.)
- Sztuka rzymska (300 r. p.n.e. 476 r. n.e.)
- Sztuka bizantyjska (500 r. p.n.e. 1453 r. p.n.e.)
- Sztuka islamu (VII wiek )
- Dojrzały renesans (1495 1520)
- Manieryzm (1530 1580)
- Barok (1600 1750)
- Rokoko (1715 1760)
- Neoklasycyzm (1765 1830)
- Romantyzm (przełom XVIII i XIX wieku)
- Realizm (lata 40. XIX wieku lata 80. XIX wieku)
- Prerafaelici (1848 lata 90. XIX wieku) i Arts and Crafts Movement (lata 50. XIX wieku lata 30. XX wieku)
- Impresjonizm (1869 późne lata 80. XIX wieku)
- Postimpresjonizm (1886 1892)
- Fowizm i ekspresjonizm
- Fowizm (1905 1908)
- Ekspresjonizm (1905 1933)
- Kubizm (1908 lata 20. XX wieku)
- Futuryzm (1909 lata 40. XX wieku)
- Dadaizm (1916 1920)
- Surrealizm (1924 lata 40. XX wieku)
- Suprematyzm (1913 1934)
- Konstruktywizm (1914 1934)
- De Stijl (1917 1931)
- Sekretne malowanie w zaciszu jaskini
- Polowanie na ścianie
- Szaleństwa szamana z pędzlem w ręku
- Çatal Höyük i Skara Brae, czyli jak mieszkano w neolicie
- Tajemnica megalitów i menhirów
- Pnąc się ku niebu architektura sumeryjska
- Zygzakiem do nieba ziggurat
- Wieża Babel
- Oddawanie czci wyrzeźbionym postaciom
- Zapatrzeni w boga posążki w świątyni Abu
- Starożytny Egipt w pigułce
- Paleta Narmera i zjednoczenie Egiptu
- Styl egipski
- Architektura okresu Starego Państwa
- Okres przejściowy i realizm Średniego Państwa
- Sztuka Nowego Państwa
- Echnaton i egipskie wartości rodzinne
- Skarby z grobowca Tutanchamona
- Podziwiając najpiękniejszą na świecie martwą kobietę
- Czytając Księgę Umarłych
- Rzeźba zbyt wielka, żeby o niej zapomnieć
- Minojczycy, czyli boginie o ciele węża, minotaury i akrobacje z bykami
- Rzeźba grecka od surowej symetrii do delikatnej równowagi
- Od kurosów do posągu efeba dłuta Kritiosa
- Okres archaiczny
- Okres klasyczny
- Od kurosów do posągu efeba dłuta Kritiosa
- Rzeźbiarze starożytni okresu klasycznego: Poliklet, Myron i Fidiasz
- Rzeźba z IV wieku p.n.e.
- Uproszczone przedstawianie postaci styl geometryczny
- Styl czarnofigurowy i czerwonofigurowy
- Tajemniczy Etruskowie
- Kiedy świątynia staje się grobowcem wpływy greckie
- Uśmiech wyryty w skale, czyli wiecznie szczęśliwi Etruskowie
- Sztuka jako zwierciadło rzymski realizm i rzeźbione portrety republikanów
- Realizm w malarstwie
- Mozaika rzymska
- Architektura rzymska połączenie stylu greckiego i etruskiego
- Świątynia Portunusa
- Maison Carrée
- Rzymskie akwedukty
- Koloseum
- Panteon
- Powstanie Konstantynopola
- Chrystianizacja Rzymu
- Po upadku podziały i rozłamy
- Architektura czasów Justyniana Pierwszego i wczesnobizantyjska
- Niezwykłe mozaiki sztuka układania
- San Vitale mozaiki przedstawiające Justyniana i Teodorę
- Mozaika przedstawiająca Teodorę południowa ściana apsydy
- Mozaika przedstawiająca Justyniana północna ściana apsydy
- Mozaika z Bazyliki św. Marka w Wenecji
- Wielki Meczet w Kordowie
- Olśniewająca Alhambra
- Świątynia miłości Tadż Mahal
- Irlandzki promień światła iluminowane rękopisy
- Księga z Kells, Ewangeliarz z Lindisfarne i inne rękopisy
- Drolleries zabawny styl
- Przyczyna starcia pod Hastings
- Codzienne życie w średniowiecznej Anglii i Francji
- Propaganda polityczna
- Przekraczanie granic
- Bazylika St. Sernin w Tuluzie
- Katedra w Durham
- Odrodzenie rzeźby rzymskiej
- Większa i jaśniejsza
- Coś nowego z czegoś starego
- Ostatnie szlify i voil!
- Rozwijanie snu o gotyku
- Cimabue
- Duccio
- Giotto
- Wczesny renesans rozwijający się w środkowej części Włoch
- Konkurs na projekt drzwi: Brunelleschi kontra Ghiberti zwycięzcą zostaje...
- Katedra Santa Maria del Fiore (Duomo) we Florencji
- O co chodzi w perspektywie?
- Masaccio wyjęte z pyszczka ryby
- Andrea del Castagno jeszcze jedna Ostatnia Wieczerza
- Fra Angelico to artysta, a nie nazwa likieru!
- Filippo Lippi niesforny zakonnik
- Sandro Botticelli Wenus w wersji ogrodowej
- Donatello stawianie posągów z powrotem na nogi
- Leonardo da Vinci oryginalny człowiek renesansu
- Techniki Leonarda
- Perspektywa powietrzna
- Sfumato
- Chiaroscuro
- Największe dzieła Leonarda
- Uśmiech Mony Lisy
- Odszyfrowanie znaczenia Ostatniej Wieczerzy
- Technika i styl Michała Anioła
- Największe dzieła Michała Anioła
- Piet watykańska
- Dawid
- Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej
- Techniki stosowane przez Rafaela
- Największe dzieła Rafaela
- Podróż gondolą przez renesansową Wenecję
- Pierwszy przystanek: Bellini
- Na skróty do Mantegny i Giorgione
- Weneckie wakacje Dürera
- XVI stulecie oczyma Tycjana
- Wenecja Paolo Veronese
- Tintoretto i renesansowe ego
- Palladio król klasycyzmu
- Jan van Eyck mistrz późnego gotyku
- Rogier van der Weyden na pierwszym planie i w centrum
- Mroczny Hieronim Bosch
- Ponury symbolizm Grünewalda
- Wieczerza u Pietera Bruegla starszego
- Pontormo na pierwszym planie i w centrum
- Bronzino symbolizm i wymyślna aranżacja sceny
- Parmigianino to nie jest gatunek sera!
- Arcimboldo sztuka z jadłospisu
- El Greco rozciąganie ciała do granic możliwości
- Jak się odnaleźć w Palazzo del T Giulio Romano
- Annibale Carracci niebiańskie sklepienia
- Rzućmy nieco światła na temat Caravaggia i jego naśladowców
- Orazio Gentileschi raczej łagodna forma baroku
- Cienie i subtelny dramatyzm Artemizji Gentileschi
- Mięsiste, błyskotliwe i przesycone świętością dzieła Rubensa
- Rembrandt autoportrety i życie w cieniu
- Zdrowy śmiech Halsa
- Vermeer muzycy, panny i dziewczyna z perłą
- Perfekcjonista Poussin
- Refleksyjne światło świec i Georges de La Tour
- Wersal architektura w służbie propagandy Króla Słońce
- Ribera i Zurbarán w cieniu Caravaggia
- Królowie i księżniczki Velázqueza
- Antoine Watteau zrywa z barokiem
- Fragonard i Boucher luksus, krzepa i rozrzutność
- François Boucher
- Jean-Honoré Fragonard
- William Hogarth
- Thomas Gainsborough
- Sir Joshua Reynolds
- Jacques-Louis David król neoklasycyzmu
- Okazałość i formalizm w stylu retro
- Propaganda dla obu stron
- Antonio Canova mistrz XVIII-wiecznej rzeźby
- Jean-Antoine Houdon życie zaklęte w kamień
- Nie wystarczy, że chcesz się całować musisz mieć serce
- Wykroczenie poza siebie Williama Blakea i Henryego Fuselego mitologie umysłu
- Po drugiej stronie Caspar David Friedrich
- Rewolucyjni romantycy francuscy Géricault i Delacroix
- Théodore Géricault
- Eugéne Delacroix
- Courbet i Daumier malują chłopów i degradację miast
- Gustave Courbet
- Honoré Daumier zgrzyt codzienności
- Jean-François Millet i jego szlachetni chłopi
- Jean-Baptiste Camille Corot od nagiej prawdy do wystrojonej rzeczywistości
- Na zachód z Albertem Bierstadtem
- Przez morze w słońcu czy burzy z Winslowem Homerem
- Łodzią przez Amerykę z Thomasem Eakinsem
- Dante Gabriel Rossetti przywódca ruchu
- John Everett Millais i subtelny symbolizm
- M&Ms, czyli Manet i Monet
- Édouard Manet łamie reguły, aby uwolnić duszę artysty
- Claude Monet od plam do kropek
- Piękne jak z obrazka Pierre-Auguste Renoir
- Wczesny Renoir
- Impresjonizm przeżywa kryzys wieku średniego, czyli ciężki moment w karierze Renoira
- Mary Cassatt
- Berthe Morisot
- Najważniejsze punkty obrazu, czyli pointylizm i Georges-Pierre Seurat
- Sztuka spod czerwonych latarni Henri de Toulouse-Lautrec
- Paul Gauguin podąża śladem szlachetnego dzikiego
- Obrazy z Bretanii
- Obrazy z Tahiti
- Auguste Rodin
- Camille Claudel
- Fowiści kolory walczą jak dzikie zwierzęta
- Henri Matisse
- André Derain
- Maurice de Vlaminck
- Die Brücke i I wojna światowa
- Ernst Ludwig Kirchner
- Erich Heckel
- Wassily Kandinsky symfonie kolorów
- Franz Marc konie, które wpisują się w krajobraz
- Gustaw Klimt i jego omdlewające damy
- Egon Schiele jaźń wystawiona na pokaz
- Oskar Kokoschka mroczne sny i wewnętrzne burze
- Kubizm wszystkie perspektywy jednocześnie
- Pablo Picasso
- Kubizm analityczny rozbijanie na kawałki
- Kubizm syntetyczny klejenie fragmentów
- Fernand Léger kubizm dla szarego człowieka
- Umberto Boccioni
- Gino Severini
- Suprematyzm ponowne odkrycie przestrzeni przez Kazimierza Malewicza
- Konstruktywizm obnażanie szkieletu
- Wieża Tatlina
- Taniec czasu z przestrzenią Naum Gabo
- Dada, prowokacja i Cabaret Voltaire
- Marcel Duchamp pisuary, stojaki na kapelusze i koła rowerowe
- Hans (Jean) Arp w krainie dada
- Max Ernst i jego alter ego Loplop
- Salvador Dalí topniejące zegary, senne krajobrazy i mrówki
- René Magritte świat zdezorientowany
- Rozdarta Frida Kahlo
- Frank Lloyd Wright wniesienie zewnętrznej strony do środka
- Architektura organiczna
- Wniesienie zewnętrznej strony do środka
- Arshile Gorky
- Jackson Pollock
- Willem de Kooning
- Pretensjonalne rysunki pop-art
- Wiele twarzy Andyego Warhola
- Wtem! Komiksy trafiają na płótna Roy Lichtenstein
- Ernst Fuchs ojciec realizmu fantastycznego
- Domy Hundertwassera
- Barwne płaszczyzny marzeń Rothko i Newman
- Minimalizm w mniejszym lub większym stopniu
- Richard Estes wyostrzone spojrzenie
- Chłodne zbliżenia Chucka Closea
- Fluxus na przecięciu sztuk
- Joseph Beuys rozwijanie możliwości Fluxusa
- Narodziny fotografii
- Od nauki do sztuki
- Alfred Stieglitz chwytanie ulotnych chwil
- Henri Cartier-Bresson i decisive moment
- Grupa f/64 Edward Weston i Ansel Adams
- Dorothea Lange susza i Wielki Kryzys
- Margaret Bourke-White od kominów fabrycznych i hut żelaza do obozu w Buchenwald i śmierci Gandhiego
- Szybki rozwój następne pokolenie
- Od modernistycznych piramid do pokręconych, tytanowych kształtów postmodernistyczna architektura
- Viva Las Vegas!
- Chestnut Hill doskonały przykład
- Philip Johnson i meble w centrum miasta
- I.M. Pei i jego pryzmatyczny projekt
- Dekonstruktywistyczna architektura Petera Eisenmana, Franka Gehryego i Zahy Hadid
- Peter Eisenman (1932 )
- Frank Gehry (1929 )
- Zaha Hadid (1950 )
- Cindy Sherman przekształcanie siebie
- Gerhard Richter czytanie między warstwami
- Judy Chicago proszona kolacja dla wielkich nieobecnych
- Sztuka odpowiedniego opakowania Christo i Jeanne-Claude
- Robert Smithson i sztuka ziemi dokopywanie się do znaczeń
- Luwr (Paryż)
- Galeria Uffizi (Florencja)
- Muzea Watykańskie (Rzym)
- Galeria Narodowa (Londyn)
- Metropolitan Museum of Art (Nowy Jork)
- Prado (Madryt)
- Ermitaż (Sankt Petersburg)
- Rijksmuseum (Amsterdam)
- Muzeum Brytyjskie (Londyn)
- Kunsthistorisches Museum (Wiedeń)
- Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie
- Giorgio Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów
- Michał Anioł Buonarroti, Poezje wybrane
- Eugéne Delacroix, Dzienniki
- Vincent van Gogh, Listy do brata
- Sztuka, August Rodin rozmowy spisane przez Paula Gsella
- Wasyl Kandyński (Wassily Kandinsky), O duchowości w sztuce
- Rozmowy z Picassem, spisane przez Gilbertea Brassaia
- Salvador Dalí, Dziennik geniusza
- Andy Warhol, Filozofia Warhola od A do B i z powrotem
- Człowiek, który rozpowszechnił malarstwo olejne Jan van Eyck
- Cóż to za mgła? Leonardo da Vinci
- Zagubieni i wyłowieni z cieni Rembrandta
- Gdzie są moje okulary? Monet i impresjonizm
- Punktujący styl Seurata
- Owładnięty szałem pędzel van Gogha
- A może na niebiesko? Picasso
- Malowanie melodyjnych barw Kandinsky
- Rzucający farbą Pollock
- Richter i malowanie gumowym wałkiem
- Chronologia historii sztuki
Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:
6 | (6) | |
5 | (1) | |
4 | (1) | |
3 | (0) | |
2 | (0) | |
1 | (0) |
Liczba ocen: 8
Średnia ocena
czytelników

bez podpisu
Monika, Rysownik
bez podpisu
bez podpisu
bez podpisu
remq
bez podpisu
Justyna Luzak, Specjalista ds. Marketingu
Warto zajrzeć
© Helion S.A. 1991-2021
Webdesign:TonikStudio.pl