Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion.pl sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2022
Dydaktyka i metodyka nauczania j...

Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego (ebook)

Autorzy:   ,

Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego Władysław Miodunka, Przemysław E. Gębal - okładka książki
2w1 w pakiecie: ePubePub MobiMobi
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 13,80 zł
55,20 zł 69,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

Książka stanowi wprowadzenie do dyscypliny określanej mianem glottodydaktyki polonistycznej w jej wymiarze teoretycznym oraz praktycznym. Ma charakter podręcznika akademickiego, przygotowanego częściowo w formie wykładu uniwersyteckiego oraz w formacie aktywności dydaktyczno-pedagogicznych i studiów przypadku do zrealizowania na zajęciach o charakterze seminaryjno-konwersatoryjnym. Zawartość i format książki skorelowane są z wymaganiami sformułowanymi w obecnych i przygotowywanych standardach kształcenia nauczycieli oraz realizowanymi programami kształcenia glottodydaktyków polonistycznych w ramach studiów podyplomowych w różnych polskich ośrodkach akademickich. Pod względem treści obejmuje całościowy przegląd rozwoju glottodydaktyki polonistycznej oraz wskazuje kierunki rozwoju konkretnych kompetencji dydaktyczno-metodycznych w odniesieniu do nauczania podsystemów polszczyzny oraz rozwijania kompetencji językowych. Książka jest adresowana do studentów wszystkich ścieżek kształcenia nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego. Ważnym odbiorcą będą także czynni zawodowo nauczyciele i lektorzy języka polskiego jako obcego zainteresowani podnoszeniem swoich kwalifikacji. Częściowo seminaryjny charakter publikacji umożliwi jej wykorzystywanie także w ramach różnych form doskonalenia oferowanych czynnym zawodowo polonistom.
  • Okładka
  • Strona tytułowa
  • Strona redakcyjna
  • Spis treści
  • Wstęp
  • I. Dydaktyka języka polskiego w świecie jej tradycje, dotychczasowy rozwój i perspektywy
    • 1. Miejsce dydaktyki i metodyki nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego we współczesnej glottodydaktyce polonistycznej
    • 2. Historia nauczania polszczyzny jako przykład nauczania języków europejskich
      • 2.1. Pięćset lat tradycji nauczania języka polskiego jako obcego
        • 2.1.1. Jan Mączyński i jego Lexicon Latino-Polonicum
        • 2.1.2. Piotr Statorius-Stojeński i jego pierwsza gramatyka języka polskiego
        • 2.1.3. Późniejsi autorzy gramatyk języka polskiego
      • 2.2. Zasługi cudzoziemców dla nauczania i propagowania języka i kultury polskiej jako obcych
      • 2.3. Rozwój nauczania języka polskiego jako obcego
        • 2.3.1. Podział pięćsetletniej historii nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego na okresy według Anny Dąbrowskiej
        • 2.3.2. Nauczanie polszczyzny od początków XVI do końca XVIII wieku
        • 2.3.3. Nauczanie polszczyzny w latach 17951918
        • 2.3.4. Nauczanie polszczyzny w latach 19181939
    • 3. Współczesne problemy nauczania polszczyzny jako języka obcego
      • 3.1. Nauczanie polszczyzny w latach 19521992
      • 3.2. Nauczanie polszczyzny w latach 19932003
      • 3.3. Metody nauczania polszczyzny w okresie od 2004 roku do dziś
        • 3.3.1. Podejście komunikacyjne w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego
        • 3.3.2. Publikacje z zakresu metodyki nauczania JPJO
        • 3.3.3. Najnowsze podręczniki do nauczania polszczyzny jako języka obcego
      • 3.4. Standardy europejskie w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego
    • 4. Dydaktyka języka polskiego w świecie
      • 4.1. Kto i w jakim celu uczy się języka polskiego w świecie?
        • 4.1.1. Uczący się języka polskiego za granicą w szkołach podstawowych i średnich
        • 4.1.2. Nauczanie polszczyzny jako języka obcego w szkołach wyższych wielu państw świata
        • 4.1.3. Osiągnięcia polonistyki na Uniwersytecie Hankuk w Seulu
        • 4.1.4. Motywacja uczących się języka polskiego w różnych krajach świata
      • 4.2. Kto i dlaczego naucza języka polskiego w świecie?
        • 4.2.1. Nauczyciele polszczyzny w szkołach polonijnych i polskich za granicą
        • 4.2.2. Lektorzy języka polskiego zatrudniani w uczelniach zagranicznych
        • 4.2.3. Kształcenie nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego
      • 4.3. Kształtowanie się teorii nauczania JPJO
      • 4.4. Wielowymiarowość dydaktyki języka polskiego w świecie
    • 5. Polityka językowa i promocja polszczyzny w świecie
      • 5.1. Opracowania ogólne na temat polityki językowej
      • 5.2. Polityka językowa na przełomie tysiącleci
      • 5.3. Wejście Polski do Unii Europejskiej w polskiej polityce językowej
      • 5.4. Koncepcja promocji języka polskiego w świecie według Adama Pawłowskiego
      • 5.5. Zasługi polonistów zagranicznych dla promocji języka i kultury polskiej w świecie
      • 5.6. Władze państwowe czy instytucje akademickie kto prowadzi w Polsce politykę językową?
      • 5.7. Certyfikacja znajomości polszczyzny jako języka obcego i jej rozwój
        • 5.7.1. Przebieg egzaminów certyfikatowych w 2013 roku
        • 5.7.2. Przebieg egzaminów certyfikatowych w 2014 roku
      • 5.8. Rola certyfikacji w promocji (nauczania) języka polskiego w świecie
      • 5.9. Certyfikacja znajomości polszczyzny po roku 2015
    • 6. Język polski jako drugi i jako język edukacji szkolnej
      • 6.1. Nauczanie języka polskiego jako drugiego w Polsce
        • 6.1.1. Rozwiązania systemowe i programowe
        • 6.1.2. Koncepcje pedagogiczne i dydaktyczne
        • 6.1.3. W stronę edukacji włączającej
      • 6.2. Język polski jako język edukacji szkolnej
        • 6.2.1. Język edukacji szkolnej jako odmiana języka specjalistycznego
        • 6.2.2. Kompetencje kluczowe i zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe (CLIL)
    • 7. Współczesne wyznaczniki kształcenia językowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego i drugiego
      • 7.1. Od behawioryzmu przez kognitywizm do konstruktywizmu. Współczesne teorie poznania i uczenia się
      • 7.2. Pragmatyzm pedagogiczny
      • 7.3. Edukacja międzykulturowa
      • 7.4. Dydaktyka wielojęzyczności
      • 7.5. Dydaktyka działaniowa
      • 7.6. Koncepcje neuroedukacyjne
      • 7.7. Refleksyjność i autonomia w procesie uczenia się
  • II. Metodyka nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego i drugiego
    • 8. Rozwijanie kompetencji językowych w języku polskim
      • 8.1. Kompetencje lingwistyczne w Programach nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1C2
      • 8.2. Rozwijanie kompetencji fonologicznej
        • 8.2.1. Miejsce wymowy w nauczaniu języków obcych
        • 8.2.2. Polski system wokaliczny i konsonantyczny
        • 8.2.3. Podejście kontrastywne w nauczaniu wymowy polskiej
        • 8.2.4. Trudności wymowy polskiej i strategie ich unikania w ujęciu Gerda Hentschela
        • 8.2.5. Inne miejsca trudne wymowy polskiej
        • 8.2.6. Techniki nauczania wymowy polskiej
        • 8.2.7. Podręczniki nauczania wymowy
      • 8.3. Rozwijanie kompetencji ortograficznej
        • 8.3.1. Alfabet polski
        • 8.3.2. Zasady stosowane w ortografii polskiej
        • 8.3.3. Miejsca trudne w ortografii polskiej
        • 8.3.4. Ortografia a fleksja polska
        • 8.3.5. Techniki kształtowania kompetencji ortograficznej
        • 8.3.6. Podręczniki do nauczania pisowni polskiej
      • 8.4. Rozwijanie kompetencji gramatycznej
        • 8.4.1. Kompetencja gramatyczna w nauczaniu języków obcych na świecie
        • 8.4.2. Kompetencja gramatyczna w nauczaniu JPJO
          • 8.4.2.1. Prace nad programami gramatycznymi w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego
          • 8.4.2.2. Kompetencja gramatyczna w Programach nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1C2
        • 8.4.3. Miejsce gramatyki w podejściu komunikacyjnym, stosowanym do nauczania polszczyzny jako języka obcego
        • 8.4.4. Koncepcja trudnych miejsc polszczyzny według Anny Dąbrowskiej i Małgorzaty Pasieki
        • 8.4.5. Techniki nauczania gramatyki
        • 8.4.6. Pomoce dydaktyczne do nauczania gramatyki
      • 8.5. Rozwijanie kompetencji leksykalnej i semantycznej
        • 8.5.1. Uwagi ogólne
        • 8.5.2. Badania słownictwa tematycznego w polszczyźnie
        • 8.5.3. Koncepcja gron wyrazowych Anny Seretny
        • 8.5.4. Techniki nauczania słownictwa i struktur leksykalnych
        • 8.5.5. Najczęstsze błędy leksykalne popełniane przez uczących się JPJO
        • 8.5.6. Podręczniki, zbiory ćwiczeń i słowniki dydaktyczne jako pomoce w rozwijaniu kompetencji leksykalnej
    • 9. Rozwijanie działań językowych
      • 9.1. Działania językowe
      • 9.2. Podejmowanie działań receptywnych
        • 9.2.1. Recepcja ustna (rozumienie ze słuchu i recepcja audiowizualna)
          • 9.2.1.1. Neurolingwistyczne etapy procesu rozumienia ze słuchu
          • 9.2.1.2. Teksty do słuchania
          • 9.2.1.3. Efektywność słuchania
          • 9.2.1.4. Model kształcenia rozumienia ze słuchu Garyego Bucka
          • 9.2.1.5. Metodyka rozwijania recepcji ustnej
          • 9.2.1.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu recepcji ustnej i audiowizualnej
        • 9.2.2. Recepcja pisemna
          • 9.2.2.1. Neurolingwistyczne etapy procesu czytania ze zrozumieniem
        • 9.2.2.2. Style czytania i intencje czytelnicze
        • 9.2.2.3. Metodyka pracy z tekstem na zajęciach językowych
          • 9.2.2.4. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu recepcji pisemnej
      • 9.3. Podejmowanie działań produktywnych i interakcyjnych
        • 9.3.1. Produkcja i interakcja ustna
          • 9.3.1.1. Proces mówienia z perspektywy psycholingwistycznej
          • 9.3.1.2. Zakres wypowiedzi ustnych. Elementy konstytuujące wypowiedź ustną
          • 9.3.1.3. Psychologiczne i kulturowe uwarunkowania produkcji i interakcji ustnej
          • 9.3.1.4. Ćwiczenia przedkomunikacyjne przygotowujące do produkcji i interakcji ustnej
          • 9.3.1.5. Metodyka rozwijania produkcji i interakcji ustnej
          • 9.3.1.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu produkcji i interakcji ustnej
        • 9.3.2. Produkcja i interakcja pisemna
          • 9.3.2.1. Język pisany
          • 9.3.2.2. Proces pisania z perspektywy neuro- i psycholingwistycznej
          • 9.3.2.3. Pisanie tekstów użytkowych i kreatywnych
          • 9.3.2.4. Pisanie zorientowane na proces i na produkt
          • 9.3.2.5. Metodyka rozwijania produkcji i interakcji pisemnej
          • 9.3.2.6. Postępowanie metodyczne przy rozwijaniu produkcji i interakcji pisemnej
      • 9.4. Działania mediacyjne
        • 9.4.1. Od mediacji językowej do mediacji pedagogicznej
        • 9.4.2. Działania i strategie mediacyjne w CEFR-CV 2018
        • 9.4.3. Działania mediacyjne a nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego (języka pochodzenia)
        • 9.4.4. Metodyka rozwijania mediacji ustnej i pisemnej
      • 9.5. Przypadek szczególny. Alfabetyzacja w kontekście wspierania czytania i pisania
        • 9.5.1. Rodzaje analfabetyzmu i jego skutki społeczne
        • 9.5.2. Alfabetyzacja na zajęciach języka obcego
    • 10. Nauczanie kultury polskiej
      • 10.1. Kwestie terminologiczne
      • 10.2. Podejścia do nauczania kultury
      • 10.3. Cel współczesnego nauczania kultury rozwijanie kompetencji międzykulturowej
      • 10.4. Kultura w opracowaniach glottodydaktyków polonistycznych
      • 10.5. Metodyka nauczania międzykulturowego
      • 10.6. Pomoce dydaktyczne do nauczania języka i kultury polskiej
    • 11. Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego wspierane technologiami informacyjno-komunikacyjnymi
      • 11.1. Od koncepcji CALL do koncepcji MALL
      • 11.2. CALL i MALL a nauczanie JPJO
      • 11.3. Metodyczne aspekty wykorzystania CALL i MALL w nauczaniu polszczyzny
    • 12. Organizacja oraz planowanie kursu i zajęć języka polskiego jako obcego i drugiego
      • 12.1. Planowanie dydaktyczne na poziomie makro
      • 12.2. Planowanie dydaktyczne na poziomie mikro
      • 12.3. Jednostka uczenia się / nauczania w podejściu komunikacyjnym i działaniowym
      • 12.4. Planowanie zajęć w codziennej praktyce nauczycielskiej i ich autoewaluacja
    • 13. Metody testowania znajomości JPJO
      • 13.1. Testowanie znajomości JPJO zarys historyczny
      • 13.2. Testy językowe i ich klasyfikacja
      • 13.3. Kryteria poprawności testów językowych
      • 13.4. Zbiory zadań do testowania znajomości JPJO
      • 13.5. Stały monitoring rozwoju językowego uczących się. Ocenianie kształtujące
  • Zakończenie
  • Bibliografia
  • Aneksy
  • Didactics and methodology of teaching Polish as a foreign and second language
  • .
  • O Autorach
  • Przypisy
logotypy