Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2021
Sztuka »
Brak absolutu. Pojęcia dobra i z...

Brak absolutu. Pojęcia dobra i zła w japońskiej popkulturze (ebook)

Autor:  

Brak absolutu. Pojęcia dobra i zła w japońskiej popkulturze
PdfPDF
Cena:
15,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka
+ do przechowalni

„Zło, moralność i śmierć są nie tylko popularnymi tematami w japońskim folklorze, ale zdają się być wręcz tematem centralnym japońskiej tradycji: niemal każdy festiwal, rytuał i zwyczaj odnosi się do powiązań między żyjącymi a zmarłymi, między żyjącą rodziną, a jej zmarłymi przodkami, między teraźniejszością a przeszłością”

 

Michiko Iwasaka, Barre Toelken, Ghosts and the Japanese: Cultural Experience in Japanese Death Legends

 

Książka Doroty Barańskej pokazuje, że pojęcia zła i dobra są kluczowymi elementami obecnymi nie tylko w japońskim folklorze, ale w całej kulturze popularnej – od rozrywki ludowej poprzez animację do gier video. Stawia tezę, że kultura rozrywkowa jest niezwykle silnie związana z religiami Japonii, czerpie z buddyzmu, shinto, magii. I choć samo nawiązanie nie jest niczym niezwykłym, niezwykła jest drobiazgowość w przedstawianiu elementów tradycyjnych w nowej formie. Dzięki niej kultura popularna Japonii staje się źródłem do badań nie tylko nad samą kulturą, ale też nad religią, społeczeństwem, moralnością.

Wstęp

Rozdział 1. Japońska kultura popularna 

1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny 

1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady 

Rozdział 2. Religie japońskie – aspekt historyczny 

2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu 

2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo 

2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata 

2.1.3. Trudna asymilacja chrześcijaństwa .

2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej 

Rozdział 3. Dobro i zło w japońskiej religii i filozofii

3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze

3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń 

3.3. Dobro i zło w życiu codziennym 

3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów 

3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem 

Rozdział 4. Demonologia, przesądy, rytuały i legendy miejskie.

Bezpośrednie źródła zła i dobra w popkulturze 

4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja 

4.2. Festiwale religijne a kultura popularna 

4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów

oraz ich znaczenie w kulturze popularnej

4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków 

Rozdział 5. Japoński horror – filmografia pod znakiem dobra i zła 

5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii 

5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy

lat dziewięćdziesiątych XX oraz XXI wieku 

5.2. Czy dobro zawsze zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła

w japońskiej kinematografii 

5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnych rodzajów

bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie 

Rozdział 6. W kręgu japońskiej animacji 

6.1. Podbój kosmosu, wielkie roboty, świat duchów i sprawy

codzienne – krótka historia anime

6.1.1. „Manga w mundurku” – podział mangi i anime ze względu

na adresatów i na tematykę 

6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime

6.3. Świat duchów w anime

Rozdział 7. Horror w grach. Zło, które jest dobrem, i dobro, które jest złem 

7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych 

7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach 

7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe 

Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze

popularnej 

Bibliografia 

Podziękowania 

Posłowie 

Indeks nazwisk 

logotypy