Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2017
Kurs pisania powieści dla bystrz...

Kurs pisania powieści dla bystrzaków

Autorzy: ,

Stron: 352
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka) 3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Wydawca: Septem
Wydawca: Septem
Cena:
39,90 zł
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 7,98 zł
31,92 zł 39,90 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Druk
Książka drukowana
39,90 zł
eBook
Pdf ePub Mobi
31,92 zł
39,90 zł

W prostocie tkwi siła

Dowiedz się, jak:
  • znaleźć swoją grupę docelowych czytelników;
  • odkryć własny paradygmat twórczy;
  • powoływać do życia wiarygodne postacie literackie;
  • konstruować wielowarstwową fabułę.
Poznaj sekrety profesjonalnego pisania zwięzłych i fascynujących utworów literackich
Pisanie powieści bywa procesem żmudnym, by nie rzec — zniechęcającym. Jest to przedsięwzięcie, które stanie się dla Ciebie próbą, które zmusi Cię do nie lada wysiłku, które Cię odmieni. Bez względu na to, czy brak Ci doświadczenia, czy też pragniesz doskonalić warsztat i poznawać nowe techniki pisarskie, w Kursie pisania dla bystrzaków znajdziesz praktyczne rady, jak zarządzać procesem twórczym oraz jak przekuwać swoje pomysły na solidnie napisane i dobrze sprzedające się książki.
  • Stwórz idealne dla siebie miejsce do pisania: dowiedz się, jak zarezerwować dość czasu i zorganizować doskonałe miejsce, które przeznaczysz wyłącznie na działania twórcze.
  • Przygotuj się do pisania: określ swoje położenie na drodze do wydania książki oraz sformułuj strategiczne i logistyczne cele, które pomogą Ci opublikować utwór.
  • Odkryj zasady rządzące procesem tworzenia znakomitej beletrystyki: zbuduj wiarygodny świat, wyobraź sobie fascynujące i jedyne w swoim rodzaju postacie, umiejętnie ułóż kolejne warstwy fabuły i pozwól naturalnie rozwijać się wybranemu przez siebie tematowi.
  • Zredaguj i doszlifuj fabułę i sylwetki bohaterów: załóż na nos okulary redaktora i przeanalizuj swoje postacie, przyjrzyj się szczegółowo strukturze powieści oraz nadaj poszczególnym scenom taki kształt, aby stworzyły idealnie dopracowaną powieść.
  • Wydaj swoją powieść: naucz się pisać takie zapytania i oferty, które będą wzbudzać entuzjazm w agentach literackich i redaktorach oraz pomogą Ci sprzedać utwór właściwemu wydawcy.
Otwórz tę książkę i...
  • na strategicznej mapie wydawniczej odkryj własną drogę do publikacji książki;
  • wybierz odpowiedni dla siebie segment beletrystyki;
  • posłuchaj podpowiedzi dotyczących konstruowania wiarygodnej fabuły;
  • przeczytaj wskazówki, jak tworzyć pełnowymiarowych bohaterów literackich;
  • poznaj przykładowe fabuły, które uwypuklają przesłanie powieści;
  • przemyśl „za” i „przeciw” różnym ścieżkom wydawniczym;
  • przyjmij rady, jak znaleźć właściwego agenta literackiego i odpowiedniego wydawcę.

Randy Ingermanson jest utytułowanym autorem sześciu powieści i wydawcą największego na świecie internetowego magazynu poświęconego pisaniu beletrystyki.

Peter Economy jest szanowanym doradcą w środowiskach wydawców i pisarzy oraz autorem i współautorem ponad 50 książek, w tym bestsellera Writing Children’s Books For Dummies.

O autorach (15)

Podziękowania (17)

Wstęp (19)

  • O książce (19)
  • Konwencje zastosowane w książce (20)
  • Czego nie musisz czytać (20)
  • Naiwne założenia (20)
  • Jak podzielona jest książka (21)
    • Część I. Wielkie przygotowania do pisania powieści (21)
    • Część II. Proces tworzenia ekscytującej powieści (21)
    • Część III. Redakcja tekstu, polerowanie fabuły, szlifowanie postaci (22)
    • Część IV. Droga do publikacji (22)
    • Część V. Dekalogi (22)
  • Ikony użyte w książce (22)
  • Co dalej (23)

CZĘŚĆ I: WIELKIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA POWIEŚCI (25)

Rozdział 1: Podstawy pisania powieści (27)

  • Wyznaczenie najważniejszego celu pisarskiego (29)
  • Określenie własnego położenia jako pisarza (29)
    • Etap I: warsztat pisarski przede wszystkim (31)
    • Etap II: czas na zapytania i propozycje wydawnicze (31)
    • Etap III: doskonalenie pisarskiej dykcji (33)
    • Etap IV: o krok od wydania powieści (33)
  • Potęga doskonałej samoorganizacji (34)
  • Doskonalenie warsztatu: tworzenie postaci, układanie fabuły i inne umiejętności (35)
  • Redakcja własnego tekstu (36)

Rozdział 2: Z czego składa się ekscytująca historia? (37)

  • Co chcesz dać czytelnikowi (37)
    • Silne przeżycia emocjonalne, czyli jak zapewnić czytelnikowi to, czego pragnie najmocniej (38)
    • Edukowanie czytelnika (39)
    • Sztuka łagodnej perswazji (40)
  • Życie postaci nie może być łatwe: konflikt plus zmiana równa się historia (41)
  • Pięć filarów powieści (42)
    • Miejsce zdarzeń, czyli świat przedstawiony (42)
    • Tworzenie postaci (43)
    • Konstruowanie fabuły (44)
    • Formułowanie tematu (45)
    • Własny styl (45)
  • Siedem sposobów na osiągnięcie celu (46)
    • Tu i teraz: akcja (47)
    • Postacie mają głos: dialog (47)
    • Współodczuwanie z postacią: przeżycia wewnętrzne (48)
    • Ujawnianie myśli: monolog wewnętrzny (48)
    • Zobaczyć to, co widzi postać: opis (49)
    • Powrót do przeszłości: retrospekcja (49)
    • Tworzenie skrótu narracyjnego (49)

Rozdział 3: Jak znaleźć odbiorcę docelowego i wybrać właściwy gatunek (51)

  • Powieść idealna (52)
    • Twoje ulubione lektury (52)
    • Twoja wymarzona powieść (53)
  • Modelowy czytelnik Twojej powieści (54)
    • Światopogląd i zainteresowania czytelnika modelowego (55)
    • Znaczenie płci (56)
    • Czytelnik modelowy w określonym wieku (56)
    • Nisza dla siebie (57)
  • Rozumować gatunkami i kategoriami (57)
    • Gatunek literacki: podział oparty na właściwościach literackich (58)
    • Gatunki i kategorie bazujące na profilu grup odbiorców docelowych (63)
    • Wybór gatunku, kategorii i podkategorii (64)
  • Wymogi obowiązujące w gatunku bądź kategorii (65)
    • Szacowanie objętości w liczbie słów (66)
    • Sylwetki głównych bohaterów (66)
    • Natężenie akcji, poziom romantyzmu i tym podobne (67)
    • Emocjonalna dźwignia Twojej powieści (69)

Rozdział 4: Cztery sposoby na znakomitą powieść (71)

  • Pozwolić sobie na fatalny tekst (71)
  • Paradygmaty twórcze: przegląd strategii pisania powieści (73)
    • Bez początkowego planu i stopniowej redakcji (73)
    • Systematyczna redakcja (74)
    • Trochę poplanować, trochę popisać (75)
    • Najpierw staranny plan (76)
  • Paradygmat twórczy na Twoje potrzeby (77)
    • Znaczenie metody pracy (78)
    • Rozwijanie własnego paradygmatu twórczego (79)
  • Jak wykorzystać paradygmat twórczy, aby odnaleźć strukturę własnej historii (81)

Rozdział 5: Zarządzanie własnym czasem... i sobą (83)

  • Jak wygospodarować czas na pisanie (83)
    • Konsekwentne dążenie do zamierzonego celu pisarskiego w skali tygodnia i w skali roku (84)
    • Zarządzanie czasem (86)
  • Jak urządzić idealne miejsce do pisania (87)
    • Najlepsza powierzchnia do pisania (87)
    • Wybór odpowiedniego krzesła (88)
    • Komputer (o ile chcesz go używać) (88)
    • Wszystko na swoim miejscu (90)
  • Jak sobie radzić z rozproszeniem (91)
  • Ważne kwestie finansowe (92)
    • Środki na pisanie (92)
    • Życie z pisania: to się da zrobić (ale nie od razu) (93)

CZĘŚĆ II: PROCES TWORZENIA EKSCYTUJĄCEJ POWIEŚCI (95)

Rozdział 6: Świat przedstawiony, czyli sceneria Twojej historii (97)

  • Części składowe świata przedstawionego (98)
  • Wyobrażenie pewnego otoczenia fizycznego (99)
    • Podwójna funkcja opisu (99)
    • Odpowiednie miejsce dla opisu w historii (100)
    • Emocjonalna siła opisu (101)
  • Zmienne powodujące grupami kulturowymi (102)
    • Wyjaśnianie zmiennych kulturowych przy użyciu sceny dynamicznej (102)
    • Ekspozycja: wyjaśnianie zmiennych kulturowych przy użyciu skrótu narracyjnego (103)
    • Połączenie różnych elementów w celu ukazania zmiennych kulturowych (104)
  • Wybór tła konfliktu (104)
    • Szkicowanie tła (104)
    • Pytanie zasadnicze powieści (106)
  • Przykładowe światy przedstawione czterech popularnych powieści (107)
    • Duma i uprzedzenie (107)
    • Filary Ziemi (108)
    • Czas patriotów (108)
    • Gra Endera (109)
  • Merytoryczne podwaliny świata przedstawionego (110)
    • Co trzeba wiedzieć o budowanym przez siebie świecie przedstawionym (111)
    • Zakres przygotowania merytorycznego (112)
  • Jak przedstawić świat swojej powieści, aby ją sprzedać (114)

Rozdział 7: Wiarygodne postacie (115)

  • Rozpisywanie ról, czyli kto ma wystąpić w powieści (115)
  • Historia życia postaci (117)
    • Znaczenie historii życia postaci (117)
    • Jak stworzyć historię życia postaci (118)
    • Jak unikać stereotypów (119)
  • Motywacja i jej wpływ na przyszłość postaci (120)
    • Wartości: prawdy fundamentalne dla postaci (121)
    • Ambicja: aspiracje abstrakcyjne albo dlaczego Miss Stanów Zjednoczonych pragnie "pokoju na świecie" (122)
    • Cel zasadniczy powieści: siła napędowa fabuły (123)
    • Motywacja psychologiczna postaci (124)
  • Rzut oka na możliwe perspektywy narracyjne (128)
    • Narracja w pierwszej osobie (129)
    • Narracja w trzeciej osobie (131)
    • Obiektywna narracja w trzeciej osobie (132)
    • Narracja wieloosobowa (133)
    • Narracja wszechwiedząca (134)
    • Narracja w drugiej osobie (135)
  • Wybór między narracją w czasie przeszłym i w czasie teraźniejszym (136)
  • Zapoznanie czytelnika z postaciami (137)

Rozdział 8: Zarys historii i struktura trzech aktów: najwyższe warstwy fabuły (141)

  • Rzut oka na całość: zarys historii (141)
    • Wartość zarysu historii (142)
    • Jak napisać efektowny zarys historii (143)
    • Przykładowe zarysy historii 20 bestsellerów (146)
  • Struktura trzech aktów: wskazanie trzech katastrof (150)
    • Wartość struktury trzech aktów (151)
    • Rozplanowanie aktów i katastrof (153)
    • Mocny początek (153)
    • Koniec początku: pierwsza katastrofa i zaangażowanie bohatera (154)
    • Druga katastrofa jako filar środkowej części historii (155)
    • W stronę końca historii: trzecia katastrofa (156)
    • Podsumowanie: dlaczego zakończenie jest udane - albo nie (156)
  • Podsumowanie trzech aktów wpisanych w fabułę dla zainteresowanych stron (158)
    • Przykłady: streszczenia struktury trzech aktów Testamentu Matarese'a oraz Dumy i uprzedzenia (159)
    • Opis struktury trzech aktów własnej powieści (160)

Rozdział 9: Środkowe warstwy fabuły: streszczenie, lista scen i scena (163)

  • Porządek pracy (163)
  • Jak napisać streszczenie (164)
    • Od góry do dołu: rozbudowanie struktury trzech aktów (165)
    • Od dołu do góry: odchudzenie listy scen (166)
    • Kwestia poziomu szczegółowości (167)
    • Przykład: streszczenie powieści Gra Endera (167)
  • Opracowanie listy scen (168)
    • Z góry do dołu: rozbudowanie streszczenia (169)
    • Z dołu do góry: streszczenie rękopisu (169)
    • Przykład: lista scen z powieści Gra Endera (170)
    • Poszerzanie listy scen (172)
  • Budowanie struktury poszczególnych scen (172)
    • Scena proaktywna (173)
    • Scena reaktywna (175)
    • Strategia rozmieszczania scen proaktywnych i reaktywnych (177)
    • Struktura sceny w Przeminęło z wiatrem (178)
    • Struktura sceny w Czasie patriotów (179)

Rozdział 10: Akcja, dialog i tak dalej, czyli najniższe warstwy fabuły (181)

  • Siedem narzędzi, które służą do "pokazywania" i "opowiadania" (182)
    • Akcja (183)
    • Dialog (184)
    • Przeżycia wewnętrzne (187)
    • Monolog wewnętrzny (188)
    • Opis (189)
    • Retrospekcja (192)
    • Skrót narracyjny i inne narzędzia do opowiadania treści (195)
  • Tajniki sztuki pokazywania treści (197)
    • Czas na porządki (197)
    • Dwa rodzaje urywków (199)
    • Pisanie publicznych urywków (200)
    • Pisanie prywatnych urywków (200)
    • Najpierw przyczyna, potem skutek (202)

Rozdział 11: Refleksja nad tematem powieści (205)

  • Dlaczego temat powieści jest ważny (205)
    • Dlaczego pisarze wskazują temat swoich powieści (206)
    • Cechy charakterystyczne tematu powieści (207)
    • Przykłady tematów 20 powieści (207)
  • Kiedy wskazać temat swojej powieści (210)
  • Jak wskazać temat własnej powieści (212)
    • Ściemniać do skutku (212)
    • Pierwsza lektura własnej powieści (213)
    • Wsłuchiwanie się w postacie (213)
    • Czytelnicy próbni (214)
    • Czy powieść musi mieć temat (214)
  • Doskonalenie tematu powieści (214)

CZĘŚĆ III: REDAKCJA TEKSTU, POLEROWANIE FABUŁY, SZLIFOWANIE POSTACI (217)

Rozdział 12: Analiza sylwetek postaci (219)

  • Lektura powieści przez pryzmat jej ogólnej struktury, czyli jak przygotować się do redakcji tekstu (220)
  • Dossier dla każdej postaci (221)
    • Cechy fizyczne (223)
    • Życie emocjonalne i rodzinne (223)
    • Życie intelektualne i praca (224)
    • Historia życia postaci i jej motywacja (224)
  • Analiza psychologiczna postaci (224)
    • Czy pojawia się konflikt wartości (225)
    • Konflikt wartości a historia życia postaci (225)
    • Czy ambicja wyrasta z wyznawanych wartości (227)
    • Czy osiągnięcie celu zasadniczego powieści oznacza zaspokojenie ambicji głównego bohatera (228)
  • Narrator: dopracowanie perspektywy i głosu (229)
    • Weryfikacja wyboru modelu narracji (230)
    • Czy nośnikiem perspektywy narracyjnej jest właściwa postać (233)
    • Czy narracja jest konsekwentna (234)
    • Czy postać ma niepowtarzalny głos (234)
  • Przebudowa wadliwych postaci (235)
    • Nieciekawe postacie (235)
    • Płytkie postacie (236)
    • Niewiarygodne postacie (236)
    • Niesympatyczne postacie (237)

Rozdział 13: Weryfikacja struktury historii (239)

  • Redakcja zarysu historii (240)
    • Pozbywanie się zbędnych kilogramów (240)
    • Korzystna anonimowość postaci (241)
    • Pełna koncentracja (241)
    • Odchudzanie przykładowych zarysów powieści (241)
  • Weryfikacja struktury trzech aktów (244)
    • Na czym polegają trzy katastrofy w Twojej powieści (246)
    • Właściwe proporcje długości aktów (246)
    • Początek: czy historia nabiera tempa (247)
    • Pierwsza katastrofa: czy wezwanie do działania jest wyraźne (248)
    • Druga katastrofa: czy stanowi podporę długiego rozwinięcia (249)
    • Trzecia katastrofa: czy wymusza zakończenie (250)
    • Ocena trzeciej katastrofy we własnej powieści (251)
    • Zakończenie: czy odbiorca powieści chce opowiadać o niej innym (252)
  • Lista scen: analiza przepływu scen (253)
    • Zmiana kolejności scen (254)
    • Zwiastuny katastrofy (255)
    • Czas na drugi szkic powieści (255)

Rozdział 14: Redakcja scen pod kątem formy (257)

  • Selekcja: kiedy scenę poprawić, uśmiercić albo zostawić w spokoju (258)
    • Ocena możliwości poprawienia sceny (259)
  • Reperowanie scen proaktywnych (259)
    • Zmyślona scena proaktywna: Dzień Szakala (260)
    • Sprawdzenie sceny pod kątem zmiany (260)
    • Wybór wyrazistego celu (261)
    • Zwiększenie natężenia konfliktu (262)
    • Komplikacje pilnie poszukiwane (262)
    • Ocena ostatecznego efektu (263)
  • Reperowanie scen reaktywnych (264)
    • Zmyślona scena reaktywna: Obca (264)
    • Sprawdzenie sceny pod kątem zmiany (jeszcze raz) (265)
    • Reakcja dostosowana do komplikacji (265)
    • Praca nad rozterkami (266)
    • Czas na decyzję (267)
    • Ostateczny rezultat (267)
  • Uśmiercenie nieuleczalnej sceny (268)

Rozdział 15: Redakcja scen pod kątem treści (271)

  • Pokazywać treści czy je opowiadać (272)
    • Kiedy sięgnąć po urywek, retrospekcję albo techniki opowiadania treści (272)
    • Przykładowy proces decyzyjny (273)
  • Dobre przedstawienie: redakcja urywków (276)
    • Wskazówki do redakcji urywków (276)
    • Porządkowanie splątanych urywków (277)
    • Reperowanie przypadkowych zmian perspektywy narracyjnej (278)
    • Reperowanie usterek związanych z umiejscowieniem punktu widzenia (280)
    • Reperowanie usterek z zależnością przyczynowo-skutkową (281)
    • Reperowanie poplątanych skal czasowych (281)
  • Rozpoczynanie i kończenie retrospekcji (284)
  • Redakcja fragmentów opowiadających treści (285)
    • Skracanie tekstu i dodawanie kolorów (285)
    • Kiedy uśmiercić fragment opowiadający treści (287)

CZĘŚĆ IV: DROGA DO PUBLIKACJI (289)

Rozdział 16: Przygotowania do sprzedaży: oszlifowanie rękopisu i złożenie w wydawnictwie (291)

  • Polerowanie rękopisu (292)
    • Indywidualna krytyka koleżeńska (292)
    • Grupowa krytyka koleżeńska (293)
    • Współpraca z niezależnymi redaktorami (294)
    • Współpraca z niezależnymi korektorami (295)
  • Trzy częste zagwozdki prawne (295)
  • Publikacja powieści: z wydawnictwem czy samodzielnie (297)
    • Z wydawnictwem (297)
    • Samodzielnie (298)
    • Uwaga na vanity publishing! (299)
    • Naszym zdaniem (300)
  • Pierwszy kontakt: zapytanie (301)
  • Kompletowanie propozycji wydawniczej (303)
    • Co zawrzeć w propozycji wydawniczej (304)
    • List przewodni, czyli kim jesteś (304)
    • Strona tytułowa (305)
    • "Powieść w punktach" (305)
    • Analiza rynku, analiza konkurencji (306)
    • Biogram autora (306)
    • Szkice postaci (307)
    • Znienawidzone streszczenie (308)
    • Plan marketingowy (308)
    • Próbka tekstu, w tym przykładowe rozdziały (albo cały rękopis!) (309)

Rozdział 17: Kontakty z agentami literackimi, redaktorami i wydawnictwami (311)

  • Na czym polegają role agentów literackich i redaktorów inicjujących (311)
  • Najlepszy agent literacki dla Ciebie (312)
    • Współpraca z agentem literackim: za i przeciw (312)
    • Gruntowne przygotowanie (313)
    • Bezpośredni kontakt z agentem literackim (315)
  • Redaktorzy, czyli centrum Twojego pisarskiego wszechświata (317)
    • Namierzenie odpowiedniego wydawnictwa (319)
    • Wybór redaktora (319)
    • Bezpośredni kontakt z redaktorem (320)

CZĘŚĆ V: DEKALOGI (323)

Rozdział 18: Analiza własnej powieści w dziesięciu krokach (325)

  • Krok 1.: napisz zarys historii (326)
  • Krok 2.: napisz strukturę trzech aktów (326)
  • Krok 3.: wskaż postacie (327)
  • Krok 4.: napisz krótkie streszczenie (328)
  • Krok 5.: napisz szkice o każdej ważnej postaci (328)
  • Krok 6.: napisz długie streszczenie (328)
  • Krok 7.: stwórz dossier co ważniejszym postaciom (329)
  • Krok 8.: sporządź listę scen (329)
  • Krok 9.: dokonaj analizy scen (330)
  • Krok 10.: napisz i zredaguj powieść (331)

Rozdział 19: Dziesięć powodów, dla których powieści są odrzucane (333)

  • Wskazana kategoria jest nieodpowiednia (334)
  • Usterki techniczne i bezbarwny styl (335)
  • Nie został wskazany odbiorca docelowy (335)
  • Świat przedstawiony jest nudny (336)
  • Zarys historii jest mało efektowny (336)
  • Postacie nie są oryginalne ani ciekawe (337)
  • Autor nie ma dość wyrazistego głosu (337)
  • Fabuła jest przewidywalna (338)
  • Temat jest za ciężki (338)
  • Książka nie zapewnia silnych przeżyć emocjonalnych (339)

Skorowidz (341)

Najczęściej kupowane razem:

Kurs pisania powieści dla bystrzaków plus Niemiecki dla bystrzaków. Poziom średnio zaawansowany plus Superdrwal. Książka o rąbaniu
Cena zestawu: 101,73 zł 119,70 zł
Oszczędzasz: 17,97 zł (15%)
Dodaj do koszyka
check Kurs pisania powieści dla bystrzaków

Najczęściej kupowane razem ebooki:

Kurs pisania powieści dla bystrzaków plus Niemiecki dla bystrzaków. Poziom średnio zaawansowany plus Superdrwal. Książka o rąbaniu
Cena zestawu: 101,73 zł 119,70 zł
Oszczędzasz: 17,97 zł (15%)
Dodaj do koszyka
check Kurs pisania powieści dla bystrzaków

Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:

Ekonomia dla bystrzaków. Wydanie II
Sean Masaki Flynn
Cena: 39,90 zł
Teoria muzyki dla bystrzaków. Wydanie II
Michael Pilhofer, Holly Day
Cena: 39,90 zł
Ćwiczenia na gitarę dla bystrzaków
Mark Phillips, Jon Chappell
Cena: 34,90 zł

Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:

Statystyka dla bystrzaków. Wydanie II
Deborah J. Rumsey
Cena: 31,92 zł
Elektronika dla bystrzaków. Wydanie II
Cathleen Shamieh, Gordon McComb
Cena: 31,20 zł
Teoria muzyki dla bystrzaków. Wydanie II
Michael Pilhofer, Holly Day
Cena: 31,92 zł
Elektronika dla bystrzaków. Wydanie III
Cathleen Shamieh
Cena: 39,20 zł




logotypy