Serie wydawnicze

  • Dla bystrzakow
  • Bez kantow
  • Lekarz rodzinny
  • Seriaporad.pl
  • Bezdroza
  • Michelin

Wydawnictwo Helion

Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63

informacje o księgarni septem.pl
Program Partnerski
O nas
© Helion 1991-2017
Kalejdoskop fotografii. Między t...

Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką

Autor: 

Ocena:
   5.8/6  Opinie  (0)
Stron: 360
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka) 3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Wydawca: Helion
Wydawca: Helion
Cena:
79,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Druk
Książka drukowana
niedostępna
eBook
Pdf ePub Mobi
79,00 zł

Chcesz osiągnąć fotograficzne mistrzostwo?
Bez tej książki może Ci się nie udać!

  • Poznaj czynniki mające wpływ na techniczną jakość zdjęć
  • Naucz się wykorzystywać w swoim warsztacie różne środki wyrazu
  • Połącz talent z wiedzą i doświadczeniem, aby uzyskać najlepsze wyniki

Duża dostępność zaawansowanego sprzętu fotograficznego i coraz większa łatwość wykonywania technicznie poprawnych zdjęć tworzą iluzję, że dosłownie każdy, kto dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi i ma trochę wprawy, może stać się prawdziwym mistrzem fotografii. Jednak wcale tak nie jest - tysiące nudnych, niemal identycznych zdjęć zalegają na twardych dyskach i w albumach posiadaczy mniej lub bardziej wyszukanych aparatów cyfrowych. Jak zatem osiągnąć naprawdę dobre rezultaty? Jak wspiąć się na wyżyny? Jak sprawić, aby nasze zdjęcia były nie tylko dobre, lecz wyróżniały się na tle innych, a nawet zasługiwały na miano artystycznych?

Na te i wiele innych pytań odpowiada książka "Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką" . Jej autor, znany fotografik i doświadczony pedagog, postawił sobie za cel gruntowną i rzetelną prezentację wielu zagadnień związanych z warsztatem i technikami wykorzystywanymi w fotografii. Czytelnik znajdzie tu dokładny opis zjawisk fizycznych, na których opiera się fotografia, a także omówienie zasad działania współczesnych aparatów i innego sprzętu fotograficznego. Podręcznik zawiera ponadto informacje i porady, jak kontrolować parametry zdjęć i właściwie wykorzystywać oświetlenie, a także jakie środki wyrazu warto stosować dla otrzymania zamierzonego efektu. Autor nie koncentruje się jednak wyłącznie na zagadnieniach technicznych - dużo uwagi poświęca kwestiom dotyczącym estetyki i artystycznej strony zdjęć.

  • Budowa i elementy składowe aparatu fotograficznego
  • Dodatkowe wyposażenie i jego zastosowanie
  • Zjawiska fizyczne leżące u podstaw fotografii
  • Czynniki wpływające na jakość, formę i atrakcyjność obrazu
  • Sposoby wykorzystania światła naturalnego i sztucznego
  • Obszerne informacje na temat techniki fotografii barwnej i czarno-białej, tradycyjnej i cyfrowej
  • Perspektywa, kompozycja, głębia ostrości i inne czynniki kształtowania obrazu
  • Omówienie wielu zjawisk i faktów z dziedziny fotografii, jakich próżno szukać w innych książkach
  • Historia rozwoju technologii fotograficznej

Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystywać dostępne techniki, aby fotografować naprawdę świadomie.


Leszek Jerzy Pękalski - z wykształcenia fizyk teoretyk. Do 1979 roku był pracownikiem naukowo-dydaktycznym na Uniwersytecie Gdańskim. Po odejściu z uczelni zawodowo zajął się fotografowaniem. W 1978 roku przyjęty do ZPAF. W swoim dorobku artystycznym ma wystawy indywidualne oraz ponad dwieście wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Jest też laureatem nagród i wyróżnień oraz autorem licznych publikacji prasowych i książkowych. Przez wiele lat wykładał w gdańskiej ASP oraz w kilku prywatnych szkołach fotografii w Trójmieście. Rzeczoznawca MKiDN ds. fotografii artystycznej.


 

 



I. Wstęp (6)

Podziękowania (8)

II. Aparat fotograficzny - Twoje narzędzie pracy (9)

  • 1. Typy aparatów - od telefonu komórkowego do kamery wielkoformatowej (9)
  • 2. Podstawy obsługi aparatu (16)
  • 3. Jak obchodzić się, a jak nie obchodzić ze sprzętem (17)
  • 4. Jak prawidłowo trzymać aparat (19)
  • 5. Zdjęcia poruszone - zmora fotografa; najdłuższy bezpieczny czas ekspozycji z ręki - jak go jeszcze wydłużyć (20)
  • 6. Jeśli nie statyw, to co? (21)

III. Sprzęt fotograficzny (23)

  • 1. Obiektywy (23)
  • 2. Osłona przeciwsłoneczna (23)
  • 3. Filtry (24)
  • 4. Światłomierze (32)
  • 5. Pierścienie pośrednie i osprzęt do zdjęć z bliska (32)
  • 6. Telekonwerter (33)
  • 7. Statyw i monopod (34)
  • 8. Wężyki spustowe (35)
  • 9. Lampy błyskowe i fotowyzwalacze (36)

IV. Podstawowe elementy kontroli obrazu (37)

  • 1. Migawka (37)
  • 2. Przysłona (42)

V. Elementy optyki fotograficznej - zarys (49)

  • 1. Natura światła (49)
  • 2. Optyka falowa (49)
  • 3. Optyka geometryczna (53)
  • 4. Wady odwzorowania optycznego (56)
  • 5. Obiektywy specjalne: tilt & shift, lustrzany, konstrukcje retrofokalne (68)
  • 6. Zoomy (73)
  • 7. Ogniskowa a perspektywa (74)
  • 8. Ostre-nieostre (80)
  • 9. Głębia ostrości, bokeh (81)
  • 10. Hiperfokalna (82)

VI. Pomiar światła i ekspozycja (85)

  • 1. Pomiar przez obiektyw (85)
  • 2. Światłomierz ręczny (87)
  • 3. Do czego służy światłomierz punktowy i jak się nim posługiwać (90)
  • 4. Elementy systemu strefowego (91)
  • 5. Główny wróg fotografa - nadmierny kontrast. Metody redukcji kontrastu (97)
  • 6. Jak naświetlać bez światłomierza (reguła t = 1/ISO) (104)
  • 7. Resumé (104)

VII. Rozumieć światło: oświetlenie (105)

  • 1. Światło zastane (105)
  • 2. Światło sztuczne (123)
  • 3. Światło mieszane (124)

VIII. Fotografia barwna - podstawy (135)

  • 1. Mechanizm widzenia barwnego (135)
  • 2. Kaprysy koloru: co to znaczy, że przedmiot jest kolorowy. Jakość oświetlenia. metameryzm (137)
  • 3. Trzy kolory to wszystkie kolory! Maxwella skrzynka kolorów. Mieszanie świateł (139)
  • 4. Dodawanie i odejmowanie świateł - arytmetyka barw. Metoda addytywna i subtraktywna (140)
  • 5. Klasyfikacja i przestrzenie barw (144)
  • 6. Tradycyjna fotografia barwna. Wywoływanie barwotwórcze (146)
  • 7. Negatyw i "odwrotka" (148)
  • 8. Temperatura barwy (150)

IX. Fotografia czarno-biała (155)

  • Negatyw (155)
  • Pozytyw (174)

X. Język fotografii - środki wyrazu i zasady kompozycji (191)

  • Wstęp (191)
  • Estetyka i etyka (191)
  • 1. Perspektywa (194)
  • 2. Głębia ostrości - wróg i przyjaciel (196)
  • 3. Faktury (197)
  • 4. Rysunek ostry czy miękki (198)
  • 5. Zdjęcie "ostre" czy tylko kontrastowe? Szczegóły tonalne kontra ich brak (199)
  • 6. Filtry: Jakie i kiedy? (209)
  • 7. Ziarno/szum (210)
  • 8. Poruszenie (211)
  • 9. Kolor (212)
  • 10. Kadrowanie (221)
  • 11. Podstawy kompozycji (225)
  • 12. Przetworzenia (235)
  • 13. Zakończenie (236)

XI. Rewolucja: fotografia cyfrowa (237)

  • 1. Krótki rys historyczny (237)
  • 2. Wady i zalety (237)
  • 3. Czujniki obrazowe - matryce (245)
  • 4. Ile megapikseli? (248)
  • 5. Na koniec jeszcze kilka uwag praktycznych (250)

XII. Fotografia hybrydowa - skanery i skanowanie (251)

XIII. Historia rozwoju technologii fotograficznych (255)

  • Kalendarz ważniejszych wydarzeń (255)
  • 1. Heliogram Niépce'a (257)
  • 2. Dagerotypia (258)
  • 3. Talbotypia (260)
  • 4. Papier solny (261)
  • 5. Hyppolyte Bayard i jego metoda (262)
  • 6. Papier albuminowy i kolodionowy (263)
  • 7. Negatyw z papieru woskowanego (264)
  • 8. Mokra klisza kolodionowa i ambrotypia (264)
  • 9. Sucha emulsja (266)
  • 10. Błona zwojowa (267)
  • 11. Papiery dzienne i gazowe (267)
  • 12. Błona małoobrazkowa - Leica (267)
  • 13. Początki fotografii barwnej: Young-Helmholtz, Maxwell, Ducos du Hauron (267)
  • 14. Autochrome (268)
  • 15. Wywoływanie barwotwórcze (270)
  • 16. Kodachrome (270)
  • 17. Metoda Kodaka a metoda Agfy (272)
  • 18. Negatyw maskowany (272)
  • 19. Cibachrome (273)
  • 20. Technologia T-grain (274)
  • 21. Komponenty DIR i DIAR (275)
  • 22. Emulsja czterowarstwowa (276)
  • 23. Materiały natychmiastowe (276)
  • 24. Fotografia cyfrowa - początki (278)

XIV. Słowniczek (279)

XV. Aneks (285)

  • A1. Ekspozycja. EV i zjawisko Schwarzschilda (285)
    • A1.1. EV (285)
    • A1.2. Zjawisko Schwarzschilda (Reciprocity Failure) (287)
  • A2. Prawa optyki i co z nich wynika dla fotografii (288)
    • A2.1. Przybliżenie optyki geometrycznej (288)
    • A2.2. Prawo odbicia (288)
    • A2.3. Załamanie światła - prawo Snelliusa; kąt graniczny, całkowite odbicie (289)
    • A2.4. Reguła Fermata - czy światło ma duszę? (291)
    • A2.5. Dziwne przypadki obrazu w soczewce wypukłej (292)
    • A2.6. Współczynnik makro (297)
    • A2.7. Głębia ostrości, odległość hiperfokalna (298)
    • A2.8. Zjawiska falowe: dyfrakcja i interferencja światła (299)
    • A2.9. Kamera otworkowa (302)
  • A3. Światło spolaryzowane, filtr polaryzacyjny (305)
    • A3.1. Polaryzacja światła (307)
  • A4. Procedura testowania obiektywu (319)
  • A5. Dlaczego w lustrzankach cyfrowych nadal stosuje się migawkę mechaniczną (323)
  • A6. Kamera wielkoformatowa. Ruchy kamery (324)
  • A7. Reguła Scheimpfluga (329)
    • Dowód (329)
  • A8. Fotografia srebrowa, uzupełnienia - obraz utajony, proces obróbki, składniki wywoływacza (331)
    • A8.1. Obraz utajony, proces wywoływania (331)
    • A8.2. Utrwalacz (333)
    • A8.3. Skład wywoływacza (334)
    • A8.4. Wywoływanie bezbromkowe (337)
  • A9. Fotografia srebrowa - specjalne rodzaje wywoływania (338)
    • A9.1. Wywoływanie przewlekłe (338)
    • A9.2. Wywoływanie dwukąpielowe (dwustopniowe) (339)
  • A10. Parę receptur (341)
    • Wywoływacze negatywowe (341)
    • Wywoływacze pozytywowe (do papierów) - ID-62, D-72, D-163 (344)
    • Przerywacz (344)
    • Utrwalacz (345)
    • Sepiowanie (tonowanie siarką) (345)
  • A11. Dlaczego emulsja niskoczuła jest bardziej kontrastowa niż wysokoczuła (346)
  • A12. Negatyw maskowany (348)
  • A13. Jednostki fotometryczne. Formuła Adamsa (351)
    • A13.1. Prawo Lamberta (351)
    • A13.2. Jednostki fotometryczne (352)
    • A13.3. Reflektancje, luminancje (353)
    • A13.4. Formuła Adamsa (353)
  • A14. Krótka historia światłomierza (355)
  • A15. Szara kartka: dlaczego akurat 18%? (357)
  • A16. Gęstość optyczna (358)
  • A17. Między nauką a sztuką:złoty podział i liczby Fibonacciego (359)
    • A17.1. Złoty podział odcinka (359)
    • A17.2. Liczby Fibonacciego (359)
    • A17.3. Przykład konstrukcji złotego podziału (360)

Najczęściej kupowane razem ebooki:

Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką plus Kręć filmy, które wciągają! plus Profesjonalna fotografia ślubna. Od perfekcyjnego warsztatu do dochodowego biznesu. Wydanie II zmienione
Cena zestawu: 172,46 zł 202,90 zł
Oszczędzasz: 30,44 zł (15%)
Dodaj do koszyka
check Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką

Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:

Kręć filmy, które wciągają!
Steve Stockman
Cena: 35,92 zł
Dziecko w kadrze. Warsztaty fotograficzne
Ginny Felch, Allison Tyler Jones
Cena: 59,00 zł
Sprzęt fotograficzny stał się dobrem ogólnie dostępnym. Dziś każdy może pozwolić sobie na mniej lub bardziej zaawansowany aparat. Jest to zjawisko pozytywne, ale… jego skutkiem jest wysyp portali fotograficznych i fotoblogów, na których oglądamy te same zachody słońca, takie same krajobrazy i, o zgrozo, koszmarne zdjęcia z rodzinnych imprez. Kiedyś mówiło się, że papier jest cierpliwy i wszystko przyjmie. Teraz możemy powiedzieć, że sieć internetowa wszystko pomieści, ale oglądania 250 zdjęć z imienin cioci nie każdy znajomy wytrzyma.

 

Leszek J. Pękalski w swojej książce Kalejdoskop fotografii stara się namówić czytelnika do zaniechania bezmyślnego pstrykania, ale do bardzo dokładnego przemyślenia kompozycji i zastanowienia się, jakie treści i emocje zdjęcie będzie niosło. Nie da się tego osiągnąć bez zapoznania się z fundamentalnymi zasadami obsługi aparatu, z rolą migawki i przysłony oraz z podstawowym sprzętem fotograficznym. Tym zagadnieniom poświęcone są dwa pierwsze rozdziały. Następnie autor bardzo dokładnie omawia elementy optyki fotograficznej, rodzaje oświetlenia i jego znaczenie dla fotografii. Nie da się zrobić ciekawego zdjęcia bez poznania zasad kompozycji oraz głębi ostrości. Te zagadnienia oraz inne czynniki mające wpływ na jakość obrazu zostały rozwinięte w kolejnych rozdziałach. W książce znajdziemy także informacje na temat technik stosowanych w fotografii barwnej, czarno-białej oraz analogowej i cyfrowej. Leszek Pękalski nie ograniczył się tylko do informacji technicznych, ale czytelnikowi też przybliża historię rozwoju technologii fotograficznych. Książkę uzupełnia Aneks, który zawiera, takie ciekawostki jak: prawa optyki i ich wpływ na fotografię, procedurę testowania obiektywu, krótką historię światłomierza i wiele innych. Do książki dołączona jest płyta CD zawierająca materiały do książki oraz zdjęcia.

Książka przekazuje czytelnikowi rzetelną wiedzę zakresu techniki fotografii, ale krąg jej odbiorców będzie ograniczony. Nie jest ona przeznaczona dla początkujących fotografów, a raczej dla średnio i mocno zaawansowanych. Także nie każdy fotograf wprawiony w fachu będzie zainteresowany regułą Scheimpfluga i jej dowodem, a to znajdziemy w książce.

Sięgając po tę lekturę, spodziewałam się podręcznika z jakim zetknęłam się wcześniej zawierającego informacje: jak zakomponować zdjęcie, jak je wykadrować, jak szukać ciekawych obiektów do sfotografowania. A cała wiedza podana w sposób lekki i przyjemny. Oczywiście znajdziemy tutaj te zagadnienia, ale… Kiedy otworzyłam Kalejdoskop fotografii znalazłam mnóstwo wykresów, diagramów i wzorów oraz niezrozumiałych dla mnie pojęć np. metoda addytywna i subtraktywna. Z trudem powstrzymałam się, aby książki szybko nie odłożyć. Przebrnęłam przez nią, choć nie była to łatwa lektura, ale zawarte w niej rzetelne informacje wynagrodziły mi ten trud. Szczególnie przydatna dla mnie była część poświęcona środkom wyrazu i zasadom kompozycji oraz pracy ze światłem. Przy lekturze pomocny okazał się słowniczek terminów zamieszczony przedAneksem. Zawartość samego Aneksu może doprowadzić niejednego czytelnika do rozpaczy. Ślęcząc nad nim, można się poczuć jak na lekcji fizyki, kiedy na tablicy widniały nie kończące się wzory, a my mieliśmy tylko jedną myśl w głowie: „Nic z tego nie rozumiem”. Autor zamieścił tu „wykład” z optyki fizycznej i chemii oraz ich zastosowanie w fotografii. Nie jest to jednak zarzut. Powtarzam, książka nie jest dla każdego. Są przecież ludzie, którzy, aby prowadzić samochód, muszą skończyć wydział mechaniczny na politechnice. Oni lubią wiedzieć dokładnie jak co działa. Dla takich czytelników-fotografów jest to lektura idealna.

 

Dawno nie spotkałam się z tak obszernym omówieniem technik fotograficznych w oparciu o fizykę, optykę i chemię. Widać z tego, że autor jest nie tylko fotografem praktykiem, ale także naukowcem (fizykiem teoretycznym). Jest to obecnie jedna z najciekawszych pozycji na rynku wydawniczym.

ateliora.com Ateliora.com

    pokaż wszystkie
    logotypy