ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

    Art Inquiry. Recherches sur les arts. Volume XIII (XXII)

    (ebook) (audiobook) (audiobook)
    Art Inquiry. Recherches sur les arts.  Volume XIII (XXII) Praca zbiorowa - okładka ebooka

    Art Inquiry. Recherches sur les arts.  Volume XIII (XXII) Praca zbiorowa - okładka ebooka

    Art Inquiry. Recherches sur les arts.  Volume XIII (XXII) Praca zbiorowa - okładka audiobooka MP3

    Art Inquiry. Recherches sur les arts.  Volume XIII (XXII) Praca zbiorowa - okładka audiobooks CD

    Ocena:
    Bądź pierwszym, który oceni tę książkę
    Stron:
    301
     
    PDF

    Ebook

    darmowy

    Dodaj do koszyka lub Kup na prezent
    Kup 1-kliknięciem

    Przenieś na półkę

    Do przechowalni

    THE HOMELESSNESS OF ART
    References to being settled somewhere and being homeless have reappeared
    in various disciplines of the humanities for a long time. Those concepts were used
    in different contexts and in different senses. In 20th century philosophy, much
    attention was paid to the Heideggerian concept of man as the neighbour of
    Being, i.e. his dwelling in the nearness of Being. This image led to attempts at
    discovering what is unique to the human condition. Lukacs offered a critique of
    transcendental homelessness, which he saw as characteristic of contemporary
    culture. Other philosophers pointed out that the fast-changing reality and the
    engagement in utopian projects characteristic for the condition of the modern
    man, are conducive to our loss of the sense of settlement.
    The second half of the 20th century introduced the discourse of unsettlement,
    non-belonging. Adorno negated the possibility of feeling at home in the world
    after Auschwitz. Other authors offered the concept of the uncanny (das Unheimliche),
    or being faced with strange and incomprehensible forces in ones own
    home, only illusorily familiar. It has been also pointed out that the sense of
    settlement and the associated feeling of safety may turn out to be limiting. Freedom
    must mean the loss of the sense of safety, familiarity, commitment. Encountering
    what is different, marginal, often suffering or victimized (e.g. in
    feminist or postcolonial discourses) also sensitizes us to the importance of opening
    ourselves to new experience, which leads to the de-stabilization of our own
    monolithic home.
    The subject area outlined here may be variously related to art. On the one
    hand, art may be considered as an important voice in the discussion on our sense
    of belonging or uprootedness, on the other the question of whether it should be
    rooted in tradition, or leave this home to gain new experiences is also pertinent.
    The volume of Art Inquiry to which we seek your contributions will be devoted
    to this set of issues. Your prospective papers should concern some theoretical
    aspects of the concepts mentioned above in relation to art, artistic activity,
    reception of art works, or offer a case study of some artistic endeavour in which
    those concepts have taken a concrete shape.

    BEZDOMNOŚĆ SZTUKI
    Sformułowania nawiązujące do pojęć zadomowienia i bezdomności od kilkudziesięciu
    lat pojawiają się w różnych obszarach humanistyki. Występują one
    w wielu kontekstach i nadawany jest im różny sens. W filozofii XX wieku podstawowe
    znaczenie ma Heideggerowski problem człowieka jako sąsiada bycia,
    czyli zamieszkiwania przez niego w bliskości wobec bycia. Ta wysoka ocena
    bliskości prowadziła do sugestii odzyskania tego, co własne i właściwe dla ludzkiego
    sposobu istnienia. Lukacs poddawał krytyce transcendentalną bezdomność,
    którą uważał za charakterystyczną dla współczesnej kultury. Inni filozofowie
    zwracali uwagę na to, że zachodzenie szybkich zmian, a także formułowanie
    utopijnych projektów charakterystyczne dla nowoczesnej kondycji człowieka,
    sprzyja utracie uczucia zadomowienia.
    W drugiej połowie XX wieku, rozwijał się też dyskurs związany z kryzysem
    zamieszkiwania. Adorno negował możliwość uczucia zadomowienia w świecie
    po Auschwitz. Inni autorzy brali pod uwagę nieswojość (das Unheimliche),
    czyli występowanie obcych i niezrozumiałych sił we własnym domu, pozorn???ie
    tylko oswojonym. Podkreślano też, że zadomowienie i związane z nim poczucie
    bezpieczeństwa może okazać się ograniczające. Za wolność płaci się przecież na
    ogół utratą poczucia bezpieczeństwa, zanikiem stanu bliskości, zażyłości. Także
    wzięcie pod uwagę tego, co inne, marginalne, często cierpiące lub poszkodowane
    (np. w dyskursach feministycznym i postkolonialnym), uwrażliwia na rolę otwarcia,
    które prowadzi do destabilizacji monolitycznie pojmowanego własnego domu.
    Zarysowany tu krąg problematyki w różny sposób odnosi się do sztuki. Z jednej
    strony może ona być rozważana jako ważny głos w sporach dotyczących zadomowienia
    i bezdomności, z drugiej zaś w odniesieniu do niej samej można
    stawiać pytania o potrzebę zakorzenienia w tradycji, albo poszukiwania przez nią
    nowych miejsc. Wzięciu pod uwagę tego bogatego zestawu zagadnień poświęcony
    będzie tegoroczny tom Art Inquiry. Nadsyłane artykuły dotyczyć mogą
    albo teoretycznych aspektów zadomowienia i bezdomności w sztuce, działalności
    artysty, odbiorze dzieł, albo prezentować konkretne przykłady z zakresu
    różnych dziedzin twórczości artystycznej, w których tytułowe zjawisko przybierało
    konkretną postać.

    Wybrane bestsellery

    Praca zbiorowa - pozostałe książki

    Łódzkie Towarzystwo Naukowe - inne książki

    Zamknij

    Wybierz metodę płatności

    Zamknij Pobierz aplikację mobilną Ebookpoint